lördag, april 08, 2006

Trädgårdssäsongen 2006 börjar!

Nu är snön så gott som borta och jag tänkte vara ute och greja i trädgården i helgen för första gången i år! Det här planerar jag att göra:
  • Rensa bort nedvissna perenner ur rabatterna.
  • Peta ner växter som åkt upp ur jorden i vinter (mest sånt jag planterade i höstas).
  • Hälla över lite jord, speciellt över den skuggrabatt jag gjorde i höstas.
  • Klippa bort de risigaste grenarna från vinbärsbuskarna, samt de som ligger mot marken. Kanske fixa till ett stöd?
  • Klippa bort torra hallon- och björnbärsskott. Björnbärsgrenar anfaller när jag går till komposten (de har de elakaste taggarna!)! Borde göra nåt åt det.
  • Åka och köpa narcisser. Tänkte göra om mitt penséarrangemang och blanda in narcisser. Det kanske får rådjuren att hålla sig borta tillsammans med blodmjölet?
  • Köpa mera jord.
  • Köpa tomatfrön?
  • Fundera lite till över idegranen.
Och ikväll när jag är inne ska jag skola om några plantor, så lite och städa mitt nerjordade trädgårdsförråd.

Oh no, jag blir helt matt. Skratta inte om jag inte gjort hälften innan helgen är över. Det verkar regna lite lätt. Jag tänkte börja med att rensa perennrabatterna.

Inga kommentarer: