lördag, april 01, 2006

Första april 2006

Det här är inget aprilskämt. Mina första snödroppar blommar! Igår försvann sista snötäcket från snödropparna och där fanns dom!
De har fått kämpa sig upp genom löv och vissna växter.
I samma rabatt ser jag att dagliljorna är på väg upp.
I slänten kommer påskliljorna upp på några ställen (längst ner i bild).
Och äntligen försvann snötäcket från den här rabatten framför huset så jag kan se att det sticker upp ett gäng lökar här med!
Julrosen har kommit fram, men den tycks inte vilja blomma.
Till sist några översiktsbilder. Det är fortfarande snö kvar, på baksidan är det inte speciellt mycket vår. Häromkvällen trodde vi att det var jordbävning i området. Det dånade förfärligt. Det visade sig att snön rutschade ner för taket. Stackars busken under mår inte särskilt bra av den tunga snön.
Det är kanske 10-15 cm snö kvar.
Idag är det varken soligt eller speciellt varmt. Frukosten på altanen får vänta.
Magnoliaträdet väntar på sin tid.
Framför huset har mest snö försvunnit. Idag ska jag nog ta och kasta den gamla ljungen och byta ut mot mina penséer.
Trevlig helg!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken jätteträdgård du verkar ha! Wow, jag blir lite avis när jag ser de fina bilderna! :)

:sericea: sa...

Julrosorna har sina blad hela vintern och blommar ju redan i januari-februari. jag vet inte om mina julrosor blommat iår, svårt när man inte ser växterna varje dag :o)

Lindas trädgårdsblogg sa...

moni: Huset är ganska litet så det ryms ju en del trädgård på tomten :-) En egen trädgård var in dröm i flera år så det känns verkligen härligt!

:sericea: Kan de ha blomma under snön? Det finns tyvärr inga spår efter blommor eller blomknopp, tyvärr. Borde åka till min gamla lägenhet och spana in om den julrosen blommat!