söndag, april 02, 2006

Avdelningen växter som är fina i affären men inte hos mig

Jag vet inte vad den här heter, men det är nåt slags fetblad. Den är så himla fin i affären. Men när den får växa ett tag hemma hos mig blir det långa rangliga rep med fetblad som trillar av för minsta lilla. Jag har en sån här i ampel som blev riktigt ful, den kapade jag innan flytten. Den har inte fått tillbaka någon som helst skönhet. Med den mittersta gjorde jag enda rätta och klippte ner till botten. Det kanske är så jag får göra i fortsättningen.

Aloeveran som är så fin i butik får ingen snits hemma hos mig. Jag har fått den som stickling av en jobbarkompis och gillar den verkligen för att man kan klämma ur svalkande gelé. Bra mot solsveda. I samband med omplanteringen så delade jag upp den på tre krukor och faktiskt så slängde jag det största skottet. Den hängde långt nedanför krukan. Är det någon som vill ha ett skott?

Jag har en garderobsblomma som inte växer upprätt utan har växt i en krumelur. Nu vid omplanteringen kapade jag två stänglar och har försökt stötta upp den. Det kommer ett nytt skott, hoppas den växer fint. Observera kissen som sveper förbi nere i hörnet.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Fint. Gröna växter är roliga.

anna k. sa...

Aloen, står den för mörkt kanske? Den vill ju ha massor av värme och ljus!?

Lindas trädgårdsblogg sa...

bump: Det tycker jag med, vilka gillar du?

Lantliv: Det är mycket möjligt! Jag har haft den ganska mörkt till. Nu satte jag den i ett fönster. Hade den inne i rummet tidigare.

anna k. sa...

Din garderobsblomma ser precis ut som min! Lång och gänglig!!

Nu tror jag nog din aloe kommer att trivas bättre!!

:sericea: sa...

den första är apsvans. har ingen erfarenhet av den själv dock. aloen har jag oxå en stickling av, men den vet inte vad det blir av den än.

Anonym sa...

Det är någon Crassula, den där svanssucculenten (tror jag!). Jag har en likadan, kan tipsa om att plantera den i en skålaktig lerkruka istället för ampel eller högre kruka. Den gillar det stödet. Ovanpå jorden kan man lägga lite småsten eller grövre sand/grus så den inte ruttnar om den lägger sig direkt mot jorden.

Lycka till!