måndag, april 17, 2006

Nog jobbat för den här helgen

Det soliga, härliga vädret byttes ut mot regn och hagel (en liten stund i alla fall). Innan jag blev för blöt hann jag röja upp i alla rabatter.

Jag gav mig även på björnärssnåret! Björnbärstaggarna måste vara några av de elakaste. I alla fall i min trädgård. Björnbärsriset sträcker sig som långa, långa armar och det är helt omöjligt att inte bli anfallen. Tack och lov funkade mina läderhandskar så jag fick inga stickor i händerna, men jag vet hur läbbiga de är utan handskar. Jag har ju försökt plocka björnbär där i snåret! Jag kom inte åt alla bären i höstas för det var så snårigt och taggit. Jag hade därför en idé om att rensa upp så det endast är en lång smal rand av kvistar. Dessa tänkte jag binda upp så att inte "armarna" faller ner över en när man vill komma åt bären.


Här är stora perennarabatten färdigrensad. Jag hade en säck med jord. Den tömdes i ett huj (se övre högra hörnet). Måste åka och köpa massor med mera jord!

Till vänster om ovanstående bild är ingången till mitt kompostland. Det är ungefär samma vinkel som bilden jag la upp igår.


Kvisthögen är inte så lätt att fånga på bild. På sommaren är det en massa träd och buskar som skymmer sikten.

Hoppsan, här hittade jag lite rester från igår :-o


Bakom idegranen hittade jag dessa uppätna delikatesser.

En titt in bakom garaget. Oj vad ljust och öppet det blev! I förgrund syns den fult beskurna kornellen. Jag har inte sågat ner den än. Bortanför är hallonbuskarna.

Att göra: Ett rejält stöd till kaprifolen. När vi flyttade in i huset växte kaprifolen in i taket så vi klippte ner den. Stödet hade växt fast i kaprifolen och hängde liksom i luften. Vi trasslade ut den, men orkade inte fixa till nåt nytt. Så det har sett ut så här hela vintern!


Men titta! Är det inte en knopp på julrosen?


På Ikea hade de så söta rabattprydnader, så tillsammans med några hönsägg så blev mitt arrangemang ännu påskigare i påsk!


Påsken är så kort. När ska man städa undan allt påskpynt? Idag?

1 kommentar:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Ikväll när jag suttit och blickat ut över trädgården ser jag att jag inte alls blev "klar". Längs hela bortre muren så ligger det ju en massa perenner och skräpar!

Tack för tipset om kaprifolen! Den är för anskrämlig just nu!