torsdag, april 27, 2006

Dagens glada överraskningar: Magnolia, vitsippor och ormöga

Det är helt magiskt, men Magnolian är på väg att slå ut!

Runt vår trädgård på baksidan går en stenmur (syns dåligt på bilden, men den går precis bakom hönshuset) och sen är det en slänt upp.

Kolla vad det kryllar av där!

När jag var på Tjolöholm drömde jag om att mina vivor var blå och bolliga. Tänka sig. På några dagar hörsammades min önskan och upp poppar tre bolliga vivor i rabatten! Fast jag är ganska säker på att de andra (som verkar ha en bit till blomning) kommer att vara gula.

Ormöga är en förtjusande liten växt för skuggiga platser i maj. Jippi! Jag har en rabatt på baksidan som är full med ormöga! Den blå färgen är mycket mer intensiv än vad som framgår av bilden.

Och här är några blommor som jag redan njutit av ett par dagar. Min blommande julros som nickar.

Så jag måste hålla upp den.

Överallt blommar öar av lungört i ljusblått och rosa.

Och i brevlådan låg Allt om trädgård och väntade. Härligt att kunna gå tidigt från jobbet ibland!

8 kommentarer:

Anonym sa...

jag undrar vem som bor i det lilla huset ? är det en vovve måntro ?

Lindas trädgårdsblogg sa...

cia: Det bodde några höns där för ett par år sedan. Vi har dock inga planer på att skaffa höns och jag skulle vilja använda utrymmet till ett växthus!

Anonym sa...

Å så fint det blommar hemma hos dig. Hos mig är det bara spirande grönt ännu. Härligt att Magnolian börjar blomma. Jag börjar bli otålig på min nu - tänker den ha klarat vintern eller ej? Ludna knopp finns det gott om - men är det blommor däri??

Anonym sa...

Åh vad bra! Idag la jag ut en bild på en liten blå blomma i min blogg som jag inte visste var det var. Det är ju en ormöga ju! (?) Men mina växer på den absolut soligaste platsen i trädgården.

Hoppas det dyker upp fler roliga blommor i rabatterna snart...

Anonym sa...

Härligt! Inspirerande bilder med vackra vårtecken!

Lindas trädgårdsblogg sa...

annicab: Har den knopp har den blommor, det är jag övertygad om! Du har nåt att se fram emot :-)

virra: Visst är den söt!!

the nordic bedouin: Jajjemen, nu händer det grejer nästan varje dag!

Prinsessmamman sa...

Det är ju det som är det härligaste med våren - att man verkligen ser och njuter av varje blomma som poppar upp i landet. På sommaren blir det inte samma förväntanskänsla, då mer bara går man runt i trädgården och myser i all prakt.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Prinsessmamman: Visst är det toppen med våren!