söndag, april 16, 2006

Frukost, lunch och middag

Idag har vi verkligen kört in utemöblerna och altanen! Det började med frukost. Det var lite kyligt vid nio så då fick jag ha både mössa och halsduk. Framåt dagen blev det jättevarmt. Lunch och kaffe på det. Och nu på kvällen ropade vi in grannarna och hade grillpremiär. Det hann bli lite kyligt, men ute var vi! Good life! Och fåglarna kvittrar som tokiga!

Äntligen har jag kunnat påta i trädgården! Vårstädningen har ju fått vänta på grund av snö och därefter hällregn. Jag hann dock bara rabatterna på framsidan. Jag gjorde nämligen misstaget att börja beskära buskar. När man väl börjat är det som att the crazyness sätter in och det går inte att sluta! Jag gav mig på hallonsnåret som finns brevid garaget. Det var helt ogenomträngligt så vi visste inte ens att det fanns hallon där förrän nu i vinter när vår granne berättade det för oss. Ska vi kunna plocka hallon är det bäst att det går att ta sig fram. I början var jag skoningslös med sekatören och tog allt i min väg, sedan besinnade jag mig och sprang in i huset för att kolla i beskärningsboken. Där stod det att de skott som burit frukt skärs ned till marken och nya skott lämnas kvar. Ca 7-10 av de kraftigaste skotten lämnas kvar, per löpmeter. Hm, jag tror jag tog mer än så.

Jag beskar även två korneller som står intill garaget. Hu vad fula de blev!! De var väldigt täta och grenarna växte kors och tvärs med massor av rotskott. Jag försökte hålla mig till devisen "ta bort grenar som växer i kors och grenar som växer in i busken och grenar som är gamla och torra". Jag vet inte om detta gäller för just kornellen. Det var i varje fall väldigt svårt. Reslutatet blev sådär... Nu när jag kollar i beskärningsboken står det att man kan skära ner den helt och låta den växa med nya skott. Frågan är om jag inte ska göra så i morgon?

Inga bilder. Jag hade inte tid att fotografera förödelsen!

2 kommentarer:

:sericea: sa...

på korneller vill man ju ha dom fina färgerna som kommer på nya yngre grenar, så en radikal nedskärning om busken är gammal är helt ok. sen kan man under några år skulptera fram ett litet träd eller en knotig buskstam eller hur du vill ha det.
:o)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag ska strax ge mig ut och vara skoningslös!! Kornellerna lever tyvärr risigt till eftersom planen är att göra om garaget. Måste flytta dem till en annan plats och vet inte riktigt vart!