tisdag, april 25, 2006

Det ena och det andra

  • I mitt lilla påskarrangemang ligger det en massa mossa över resterna av penséerna. Penséerna som rådjuren käkade upp. Men det var i alla fall lite rester kvar av penséerna och jag hade en lätt förhoppning att de kunde växa till sig där under mossan. I morse var all mossa uppriven och det var inte ett spår av penséer!!

    Ett tips jag fått var att blanda narcisser bland sådana växter som rådjuren gillar, så håller sig rådjuren undan. Jag kan konstatera att det inte funkar. Jag måste skaffa ammoniak så jag kan testa den där rådjursodörblandningen!

  • Julrosen blommar! En lite lätt rosa blomma! Det är för mörkt för att fota så jag återkommer.

  • Lungörten blommar! Lungörten ploppar upp var stans i trädgården och den är väldigt söt nu när den börjat blomma. Bild på det en ljusare dag.

  • I går kom bokpaketet med You grow girl och Kål och krasse. Jag återkommer med utförligare kommentarer en annan gång, men jag kan ge lite första intrycks-kommentarer.

    You grow girl: Snyggt illustrerad. Kul ton. Bra nybörjarbok. Verkar innehålla de flesta aspekter på trädgård och en massa runtikring-inspiration.

    Kål och krasse: Såå många fina och inspirerande bilder. Är man ointresserad av köksträdgårdar och grönsaksodling så bara måste man bli nyfiken och peppad av att titta i den här! Massor att läsa!

  • Jag var ju i Stockholm torsdag och fredag förra veckan. Det blev ju inte så mycket trädgård eftersom jag jobbade, men:
    - Jag köpte tidskriften Trädgård och blommor på vägen upp (en extratidning till Drömhem och trädgård). Massor att läsa.
    - På Designtorget hade de fina presentpåsar med jord, samt söta presentaskar med fröer. Hittar ingen länk. De hade även söta blomstervakter i form av småfåglar.
    - Det var trädgårdsdag i Kungsträdgården på fredagen kring lunch. Det var inte så mycket, men jag önskar jag hade haft tid att köpa lökar och knölar från Holland. Det såg billigt ut. Däremot köpte jag Allers trädgård för 20 kr och fick ett par trädgårdshandskar som tack.

  • Sen har en riktigt god vän i Luleå börjat blogga, men det är ju värt ett eget inlägg!

Jag lovar mer bilder en annan dag!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Visst bor du i Göteborg, eller är jag helt snurrig i bollen? Jag ska nämligen ner dit onsdagen den 10 maj. Vet inte om jag kommer att hinna så mycket mer än jobb, men OM, har du några bra butikstips månne? Orrbyn blir senare i vår, när det går att få ner en spade i den norrländska jorden.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Jag var på COOP i helgen (f.d. OBS) och de hade julrosor! Jag har aldrig någonsin sett en julros på riktigt. Som vanligt, i den affären, såg växterna rätt illa behandlade ut men de var inte så farligt dyra... Jag kanske skulle prova köpa? Tror du det skulle funka här? Fast tjälen har inte gått ur marken än så jag vet inte hur jag skulle få ner dem, kanske man kan ha dem i kruka? Vad tror du? Jag ser fram emot att få se ett foto av din blommande julros!

Anonym sa...

Jag kunde i alla fall inte hålla mig, och gick och köpte penseer i Björsbyn isöndags. De är fortfarande fina och jag har en förhoppning att de ska klara temperaturen i Luleå. Inga rådjur tror jag det finns heller. Däremot undrar jag om de klarar sig från småbusarna...
Och idag när jag kom hem efter jobbet hade några minitulpanliknande växter börjat blomma vid husväggen. Jag undrar vad det kan vara...

Lindas trädgårdsblogg sa...

husmusen: Jadå, jag ska ta och tipsa dig om några ställen! Jag gör nog ett inlägg på det tror jag.

karin: Hemma hos er kanske den inte hinner blomma därför att den ligger under snön? Jag vet inte hur det är. Min julros blommar ju väldigt sent, kanske iofs beror på att det varit för mycket snö? *nollkoll*

annelie: Ja just ja, du har ju inte heller mött våren i erat hus? Eller när var det ni flyttade in? Härligt med vårtecken i alla fall!