söndag, april 23, 2006

Din villa och din trädgård på Tjolöholm

Igår var jag alltså på Din villa och Din trädgård på Tjolöholm. Som jag sa så missade jag kryddseminariet. Jag gick faktiskt inte på några seminarier. Vi åkte dit, gick genom allt och sen gick vi till kyrkstugorna och åt lunch (rökt lax och potatis). Sen åkte mitt sällskap vidare och jag gick ytterligare en vända eftersom jag kanske missat nåt. Det var en solig och trevlig utflykt. Inte så himla stort. Det var bara två visningsträdgårdar och ett stenparti, resten var vanliga stånd och montrar. Inne i ladan fanns en massa matmontrar. Förutom det jag tänkte visa på bilderna så var det som var mest intressant för mig, olika stenläggningsföretag som visade stenläggningar. Samt såna som kör ut grus och jord. De tyckte jag var intressant att få reda på!

Nu har jag varit på Tjolöholm ett par gånger, men jag har fortfarande inte gått upp till slottet och kollat hur det ser ut där!


Finaste montern hade Kungsbacka trädgårdsvänner. De hade byggt upp en idéträdgård inspirerad av gamla tiders brunnsträdgårdar. Här finns en plan över trädgården.

Längst in fanns en uteplats med Slitemöbler (de som vi nästan höll på att köpa!). Det var jättesnyggt med pilstaketet runt om. Pil är hett. Jag vill också ha grejer i pil! Men ska man köpa pil till ett så här stort bygge går det på flera tusen.


Brevid uteplatsen fanns en trädgårdsbod med en sån här fin hylla med blommor. Så snyggt! Måste bygga!

Och de hade körsbärsträd i blom!

Annars hade inte montern så mycket som blommade. Här följer några snygga blommor som jag hittade! Tänk om vivorna i min trädgård blommar på det här viset! Snacka glad man skulle bli!

Strandtrift skulle vara otroligt snyggt i ett arrangemang på våren.

Den här pensén var extra stor! Min kompis berättade att pensé betyder tanke på franska. Jag förstår inte att jag inte gillat de här blommorna förut!

De här näverkorgarna tyckte jag var så söta!

Snygga fotogenlyktor till trädgården!

Gulliga miniväxthus!

Och där får det räcka! Nu ser jag fram emot trädgårdsdagarna på Liseberg!

7 kommentarer:

crrly sa...

Wow, vilka fina grejer det fanns. Slottet är superfint, rekommenderas också för ett eget besök! :) (Jag kallar det Tjolahoppsan.)

Anonym sa...

Vilka fina fina bilder! Det känns nästan som att man är där när man ser dom! Cool!

Anonym sa...

Var på Tjolöholm på julmarknad när jag och min sambo bodde i Göteborg. Ett jättefint slott. Nästan som ett sagoslott. Sen var det ju naturligtvis svårt att få julstämning när det var typiskt göteborgsväder med regn och plusgrader ;)

Anonym sa...

Ser och låter som en jättetrevlig dag! Härliga bilder!

Anonym sa...

Så härligt det ser ut! Längtar tills jag får komma till Wapnö! Trädgårdsdagarna som är på Sofiero i Augusti är verkligen att rekommendera! Så har du något att se fram emot!!!

Lindas trädgårdsblogg sa...

crrly: Om jag åker på Classic car show i maj så ska jag definitivt gå upp till slottet. Bilar har jag sett förut! Tjolahoppsan, haha!

moni: Tack :-)

anna: Just 17, julmarknad. Vi bor bara 20 minuter från Tjolöholm nu motför tidigare, så det känns ganska smidigt att åka dit. Ska ha den i åtanke till jul!

nordic bedouin: Det var jättefint! Och på måndagen var det regnit och kallt. Gick inte förstå att det hade varit så fint på helgen. (Men idag tisdag har det också varit bra väder).

lina: Tack för tipset!!

Anonym sa...

Jag saknar Göteborg ibland. Vi bodde ju där trots allt i sju och ett halvt år. Då hinner man känna sig hemma.
Trädgårdsdagarna på Liseberg lär jag ju missa. Kommer ihåg att det var mysigt då.

Ha det.