måndag, april 10, 2006

Utemöbler

Nu öppnar Bra sommarmöbler i Kållered och Hisingen. Massor med utemöbler. Vad ska man ha? Grythyttan är ju såklart snyggast. Men de passar nog bäst som en grupp ute på gräsmattan, kanske inte på vår altan. Och inte vet jag om man vill lägga så många tusen på trädgårdsmöbler man tycker passar bäst ute i gräsmattan?

Jag funderar på nåt vitt, typ Amarillo som kostar 4000 kr (bord, två stolar och en bänk). Jag tycker det är överjordiskt tråkigt att tvätta och olja in utemöbler. Jag inbillar mig att det är mindre underhåll på klarlackade vita trämöbler. Hur är det egentligen med den saken?

Jysk verkar ha en liknande grupp (direktlänk till bilden). Jag gillar Jysks design lite mer, men jag kan inte se vad den kostar.

Någon som har nåt bra utemöbeltips?

7 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Maloppa: Ja, den såg jag också! Undrar om den inte kostade lika mycket? Sen hade dom en i vitmålad aluminium som var av lite modernare design.

Anonym sa...

Den på Jysk var verkligen jättefin, skriv gärna en rad om priset ifall du skulle hitta det!

Minna sa...

Jag har fått ärva två underbara solstolar, de är typ från 20-30-talet. jag ska göra iordning dem i vår (nu??) och tänkte måla dem mörkt gröna så att de smälter ihop schysst med övrig grönska på tomten.
det är typ divanstil på dem.
jag kan ligga på dem medan Kemisten rensar ogräs och plockar jordgubbar...
ahhaha, in my dreams.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Maria: Det kanske blir en sväng under veckan!

Minna: Låter som ena helläckra stolar! Fixa till dem när det blir lite varmare ute är mitt tips!
PS. Du borde faktiskt skaffa en digitalkamera!

Anonym sa...

Vi köpte en den vita sittgruppen från Jysk för några år sedan (2002 tror jag). Jag tror att vi betalade ca 6000 för grupp (soffa, två fotöljer, bord) + en extra soffa och dynor.

Det stod i underhållsbeskrivningen till möblerna att man skulle "vitlasera dem årligen" men det har inte vi gjort. De ser fortfarande hyfsat fina ut och vi behöver inte måla om dem än på ett par år. Däremot har vi fått svarta mögelprickar på dem som vi torkat bort med grovrengöringsmedel.

Det som är tråkigt med den grupp från Jysk som vi har är att alla ben består av två ihoplimmade brädor istället för solida träben. Efter första sommaren märkte vi att limningen började gå upp nertill på benen. Det är inte så kul:( Det vi gjorde då var att köpa plastmöbeltassar med spik i som vi slog in i alla ben. Så nu kan träet inte suga upp vatten från altanen om det regnat. Det är förresten ett tips för alla trämöbler som står på altaner utan tak.

PS. Men jag drömmer fortfarande om Grythyttan...

:sericea: sa...

farsan har några gamla Grythyttan original från 50talet. dom har varit målade flera gånger, både rosa och vita, under min barndom om jag inte minns fel, men nu är det dags för en makeover. färgborttagning och slipning o sen inoljning.
jag sa till pappa att allt jobb är det värt, om jag får låna möblerna sen när jag blir med altan :o)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Annelie: Oj, det kanske är därför jag gillar den! Helt omedvetet eftersom jag suttit på den hos er! :-D Tack för tipset om plastfötter, det måste ju förlänga livslängden.

Sericea: :-D