söndag, april 02, 2006

Pelargontant?

Igår när jag var i en blomaffär och såg de uppdukade pelargonerna kände jag att jag kanske har anlagen till att bli en riktig pelargontant. Jag förälskade mig i bladen på dessa två pelargoner och kände mig nödd och tvungen att köpa hem dem. Tänk, limefärgade pelargoner! Jag hoppas dock att jag kan besinna mig för jag vill verkligen inte bli en samlare. Men jag blev verkligen förtjust i de här två sorterna. Och i källaren växer mina frösådda hängpelargoner.

Den vänstra är en äggskalspelargon som heter Bild Stone. På stickan står det att blommorna på äggskalspelargonerna liknar fågelägg. Den högra heter Wedding Royal och är en rosenknoppspelargon. Rosenknoppspelargoner har dubbla kronblad. Jag kan inte se hur den här sorten ser ut, så jag har googlat. Som det ser ut på knoppen så drar den mot vitt till ljusrosa, men på bilden är det mer rosa. Vi får se. Och på de bilder jag sett på Internet så är inte bladen på de här två sorterna så limegröna, så de kommer kanske att mörkna när de blir äldre? Hur som helst hoppas jag att jag lyckas få dem att trivas i mitt sällskap!

4 kommentarer:

anna k. sa...

Jag älskar också pelargoner!!! De är så lättskötta och blommar så duktigt att man inte kan göra annat än att älska dem!

Kolla gärna upp: www.pelargonsallskapet.se (tror det är .se eller .com) där hittar du massor av bilder på olika sorter! Det har dessutom kommit ut en jättefin pelargonbok som heter "100 pelargoner och hur du sköter dem". Susanna Rosén har skrivit. Toppenbok!!

Hoppas vi får se mer fina "pellis"bilder framöver!

Anonym sa...

Jag vill inte heller bli någon pelargontant! Men dessvärre har jag uppenbara anlag för det... ;-)

Lindas trädgårdsblogg sa...

lantliv: Ja, den hemsidan är jättebra! Jag har aldrig intresserat mig för olika pelargonsorter förut. Jag har bara gått efter färg! Boken ska jag spana in :-)

André: :-D

Anonym sa...

Jag har insett att jag är en pelargontant. "Jag" övervintrar just nu 17 pelargoner i stugan.