lördag, mars 03, 2012

2011 - före och efter

Årskiftet passerade mitt i min bloggsvacka och jag gjorde ingen summering. Det är mars nu... inte för sent än va?! Jag har gjort lite olika genom åren: Årets pojkar 2010, Trädgårdsåret 2010, Årets pärs (2009), Årets rabatt (2009),  Årets "Yes, jag blev klar!" (2009), Årets pojkar (2009), 2008 - en summering, 2007 - en summering, Årets lista 2006.

Den här gången blir det några före och efter!

FÖRE - Nedanför altantrappen på baksidan. Rörigt och en massa ogräs.
EFTER - Trädgårdshjälpen är här och planterar växter och fixar ett kryddland! Läs mer här!
FÖRE - längs efter stenmuren har det legat plåtar i två säsonger för att döda kirskål...
Tänkte att jag skulle få bort med plåtarna och så gräs, för nån ordning ska det väl va...
EFTER - Jorden gick lätt att gräva efter plåtbehandlingen och inte sjutton ville jag gräva om det här om ett par år, så.... jag gjorde BLÅBÄRSSIGEN istället!
Från andra hållet..
Ungefär samma vinkel som första före-bilden. Plåtarna ligger kvar i en hög längst bort. Ett projekt för 2012... Läs mer om blåbärsstigen här.
FÖRE - En rishög
...börjar flisa riset och gräva ur jorden...
EFTER - Fixar två komposter för trädgårdsavfall. SÅ NÖJD!
Sen har vi gjort en massa grävjobb, grusat gångar och så, men eftersom det inte riktigt är "EFTER" än, inte klart alltså, så kan ni kolla på sidorna där jag skriver om det i stället: Så var det dags för lite nya projekt, Några projekt, Några bock på listan.

Idag har vi gått där nere och grunnat på hur vi ska fixa stödmurar och trappor och hur vi ska plana ut och jämna till. Vi måste nog hyra grävmaskin i år igen!

3 kommentarer:

Iréne JB sa...

Ni har verkligen fått mycket färdigt. Kul att se.
Själv har jag inte börjat med trädgårdssäsongen än, det får bli efter Åre, då skidsäsongen är över.
Tycker att det är lite extra kul att följa dej då jag också har en kuperad trädgård. Vad jag än ska göra så måste det byggas någon form av stödmurar har jag insett.

Erika sa...

Ja förra året fick ni verkligen gjort en masssa. Om du fick det att blomma så fint i Blåbärsstigen förra året. Tänk hur mycket det blir i år.

Anonym sa...

Oj, vilka fina projekt! Din trädgård ser helt underbar ut, och det ska bli kul att följa dig och se vad du hittar på framöver! Kram Hanna