lördag, januari 01, 2011

Trädgårdsåret 2010

Januari
Snö, snö, snö i trädgården. Jag tar hand om småfåglarna och får ett besök av stjärtmesar. Jag blir otroligt glad!
Februari
Snön fortsätter att vräka ner och hade det inte varit för att jag var gravid hade vi ägnat oss en massa åt vintersport. Nu blir det lite pulka och korvgrillning, inte mycket mer.Mars
I slutet av mars kom värmen och snön började smälta. Den 28 mars var snön nästan borta och det var sumpigt och skräpigt i trädgården. Men våren kunde börja!April
Den tionde april föds Elmer och jag gör inte särskilt mycket i trädgården... men maken är desto flitigare och nån timme varje kväll är han på baksidan och gräver. Dräneringen vi gjorde året innan fungerade inte (för mycket lerjord ovanför dräneringsrören), så han grävde upp leran, skyfflade undan och la på mer grus. Ett hästjobb! Baksidan är bara massa jord och lera.Våren är sen, men äntligen börjar lökarna och lungörten att blomma! Maj
Farmor och mormor har varit på besök och jag fick lite tid i trädgården. Fixar pallkragar till köksträdgården och gräver ett dike för en stödmur.Maken har grävt klart på baksidan (södergaveln är kvar att göra) och det är snart dags att så gräs.Vi åker flera vändor till grusgropen för olika lass av matjord, grus och sten... och maken bygger två stenmurar!Dessutom har vi tröttnat på att vi och katterna drar upp så mycket lera på altanen så vi vill gärna få ordning på ytan under altantrappen också. Vi lägger på ett bärlager.Vårblommorna blommar för fullt, men i slutet av månaden börjar de tackla av och jag väntar på försommarblommorna.Juni
Trädgårdshjälpen är på besök och bland annat så får jag hjälp att tömma komposten och fylla jord i pallkragar och "limpa". Jag planterar och sår. Jag sår gräsmatta och maken bygger sandlåda och gör en ställning till nya rutschkanan. Jag har det väldigt slitigt med pojkarna och det blir inte många stunder i trädgården och rådjursdjävlarna ställer till det för mig. Depp. Men jag njuter av den lila blomningen på framsidan....Och upptäcker tak som jag har i trädgården.I slutet av månaden har det mesta av det lila gett med sig och spanknävorna blommar så fint istället..Juli
Vi lägger sten runt bärlagret under altanen. Vi lägger så småningom grus också. Min fådda gula fingerborgsblomma blommar så fint. Och jag njuter av de ljuva rosorna från Maiden's blush.Salladen växer fint i pallkragarna och vi åker på semester. Augusti
Limpan med sommarblommor blommar jättefint!Det blir lite småfix i trädgården, rensar undan överblommat och så. Annars är det mest äta blåbär och vildhallon i skogen som gäller.

Vi åker på bröllop i Kinnekulle och hinner med besök på Hällekis säteri....

...och får syn på Hannu Sarenström i hans trädgård. September
Tillbringar mycket tid i trädgården med pojkarna och bara är. Tycker att det finns mycket fint att titta på, rabatterna är frodiga och tufsiga...Jag stammar upp en thuja. .Mina ansträngningar med köksträdgården ger inte så mycket skörd. Sallad på försommaren och lite morötter på sensommaren.
Oktober
Barnens farmor är här och vi grejar på som bara den. Jag gör lite roliga saker som att rensa, dela perenner och flytta plantor. Rabatten mot cykelvägen får sig en omgång och där finns nu flera ditflyttade växter.Jag planterar under thujan. Jag njuter av höstfärger och den fina förmiddagssolen i trädgården..Jag går loss på plantrea och köper en massa nya buskar till buskpartiet. Inklusive en carmencitarönn. Frosten kommer och vissnar ner kompostlimpan. Maken bygger en trapp.November
Jag krattar löv och lägger ett täcke under buskpartiet. Tänker att jag ska samla löv i skogen till en lövkompost, men hinner inte. Vintern kommer. Jag tar inga trädgårdsbilder i hela november!

December
Trädgården vilar under ett täcke snö och det enda trädgårdsfixet är julbocken.

Jag funderar lite över vad trädgårdsåret 2011 har att ge, men får spara det till en annan gång. Har du orkat läsa genom hela detta inlägg ska du ha en klapp på axeln. Det var inte illa!

7 kommentarer:

Evelina sa...

Du eller ni tillsammans verkar ha hunnit med väldigt mycket tycker jag!! Duktigt jobbat!!
Önskar ett lika bra 2011.
Kram Evelina

Anonym sa...

Vilken härlig tillbakablick. Allt är dokumenterat. Ni har varit så duktiga. Kram Lisa

Vikkan sa...

Klart man orkar läsa hela inlägget. Roligt att se hur året utvecklade sig. :)

Ser fram emot att se vad 2011 har att erbjuda och jag hoppas jag kan vara med på plantbyte även i år. Får se när det blir dock så man inte råkar ligga på BBeller något.

Iréne JB sa...

Inte så svårt att läsa igenom, det var ju mest bilder :) Ser fram emot vad du hittar på i år.
Ha det gott!

Pia sa...

Vilken fin tillbakablick,ni har ju hunnit med väldigt mycket under 2010, en bra inspiration för oss andra trädgårdsentusiaster.

Anette sa...

Åh, vad jag längtar efter trädgårdssäsongen! Vilka fina bilder!

Lotta Sultan sa...

DU/ni ska ha en klapp på axeln för att ha fixat så mycket och fint i trädgården med små bebisar och storebrorsor i hasorna samtidigt.
skoj att läsa!