torsdag, januari 01, 2009

2008 - en summering. Nytt försök.

Årets bästa: Självklart att vi blev föräldrar till världens bästa Sigge och världens bästa Hugo. De är faktiskt helt otroliga. Och jag är så tacksam.

Årets sämsta: Alla sjukdomar som förföljt oss från den 2:a september. Då bröt den första riktiga förkylningen ut och den har följts av många... både för pojkarna och vi vuxna. Sen har familjen råkat ut för influensa (maken), två halsflusser (jag), misstänkt bihåleinflammation (jag), två magsjukor (alla drabbade på olika sätt) och sex öroninflammationer (Sigge två och Hugo fyra). Ingen bild, tack.

Årets pluttigaste: Hugo i karamellpåsen.
Årets härligaste: Att få vara hemma hela våren.

Med dom här:

Årets masseffekt: Blir nog lungörten som jag spridit i trädgården och gjorde mig väldigt glad i våras. Ungefär det första som blommar hos mig!
Vårens stora projekt: Vi impulshyrde en minigrävare (hade svärmor + man på besök så vi fick hjälp med passning) och grävde om i trädgården.
Efter det har trädgården inte varit sig lik. Det tar några år innan det blir som vi tänkt. Små, små steg får det bli.

Höstens projekt: Garagebygget kom äntligen igång. Och ännu mindre av vår trädgård ser okej ut efter att det sattes igång. Vi står nu med ett fort utan tak och en enorm jordhög. Vi har lite att ta tag i nu i vår...

Årets "Yes, vi blev nästan klara!": Vi gjorde klart grusgången fram till entrén.
Själva grusgången blev ju klar (vi tar fortsättningen runt knuten ett annat år), men sen är det lite finlir med rabatter och trädplantering och sånt som är kvar för den här delen av trädgården. Som om man nånsin blev klar. Men nu är det uppgrävt och halvfärdigt.
Årets sorgebarn: Trädgården har i övrigt inte fått de omsorger den skulle behöva. Gräs har inte blivit klippt, ogräs har inte blivit plockade, löv har inte blivit krattade, sniglar har inte blivit dödade osv. My life 2008.

Årets kinder: Sigge blev bara större och större och när han var 3-4-5 månader ville hans kinder explodera. Plutten.

Årets semester: Ledde till Norrland i en fullpackad bil. Herregud vad grejer man tar med sig. Vi köpte en takbox innan vi åkte hem! (Det här är ändå inte hela packningen, bara min och pojkarnas när vi åker till mormors stuga).

Firade midsommar med släkten i Norrland. Det var många år sen sist. Har ingen fason på midsommarfirandet där vi bor i södra Sverige...

Årets värmebölja: Kanske ägde rum i maj eller så var det i augusti när vi kommit hem till Västkusten. Kanske var detta årets bästa bild:

Detta får avsluta. Jag måste nämligen avbryta för medicin och kanske några bajsblöjor. Året slutade precis så och 2009 började med en halvtimme intensiva blöjbyten (sex stycken på raken!). Hoppas inte 2009 fortsätter i samma anda!

11 kommentarer:

johanna sa...

Du är tuff, kämpa på!
God fortsättning och hoppas du får tid nu i vår att komma ut lite på grönbete! :o)

Anonym sa...

God fortsättning på det här nya året!
Man får vara med om mycket under ett år när man ser bakåt i tiden. Snart har ni kalas för ettåringarna. Och sedan efter det börjar man se de första vårtecknen, med frön som ska sås och knoppar man hittar ute i trägården där på västkusten.
Kram mlj

Linda sa...

så fint du skriver. jag bara ÄLSKAR bilden på dem tillsammans då de håller om varann! blir lipig, för sjutton. nyårskramar!!!

Minna sa...

Men åh, den allra sista bilden och karamellpåsen är ju för fina!!!!

Erika sa...

Jag gillar verkligen att läsa vad alla gjort under hela året. Man ska inte jäkta med sina stora planer utan låta dem gro fram. Vitkigast är ju att få vara med sina små oxå.

Har 11 inlägg kvar nu att läsa efter att ha spenderat sista tiden med husgäster.

Karin sa...

Fin sammanfattning av året! Imponerad över allt ni/du ändå hunnit i trädgården. :) Ser fram emot att följa både din och pojkarnas framfart. Krya på er! Kram Karin

Åsa sa...

Åhh vad länge sedan det var jag hälsade på här.. så stora de blivit Härligt!!! Gott nytt år! / kram ÅSA

Evelina sa...

Underbar sammanfattning!
Vilken fin bild på karamellprinsen!
Ni har hunnit med väldigt mycket på detta året tycker jag, superkvinna tro?
/Evelina

Anonym sa...

Jag tycker du har hunnit med otroligt mycket med tanke på att du fått tvillingar! Kanske du kan göra nåt åt vår trädgård också? ;-)

Hannele på Hisingen sa...

Helt underbara kort :)
Man kan titta på dem igen.

Vitfärg och Kompost sa...

Vilka härliga grabbar du har.
jag blev full i skratt när jag läste om dina intensiva blöjbyten, känner igen det....man vänder bara ryggen till så luktar det bajs...puust!

ser fram emot att se din trädgård i vår och allt vad du tar dig för i den!

mvh
katarina