torsdag, mars 08, 2012

Torsdagstradition

Varje torsdag efter hämtning åker jag och killarna ut på landet till gårdsbutiken Gödeberg.
Men först måste man kolla in kossorna och kalvarna...Dom är så söta!
 De råmar och har sig och luktar förfärligt. Idag verkar alla kossor vara inomhus.
 Är man oförsiktig kan man få en blöt puss.
 Sen spanar vi in maskinparken.
Innan det är dags att gå in och köpa veckans kött... Nötköttet kommer från gården, slaktas hos Scan och styckas sedan på gården. Övrig kött är närproducerad, dock inte på gården, men kommer i hela stycken och styckas upp på gården. Sedan säljer de även egna ägg, rökt fisk, ost, grönsaker från fjärås, saft och sylt och en del annat. Killarna brukar få var sin bit korv när vi kommer!
Tyvärr är inte allt de säljer KRAV-märkt, men det mesta är närproducerat. Vi försöker dra ner på vår köttkonsumtion (särskilt nöt), men det känns bra att det lilla vi köper kommer från djur som betat i närheten. Sen känns det också bra att kunna visa barnen var maten vi äter kommer från.

Har du kollat om du har möjlighet att köpa närproducerat kött? Här finns en massa olika gårdsbutiker samlade.

Läs gärna Hillevissans tankar om djurhållning.

5 kommentarer:

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej Linda!
Så underbart att kunna åka ut till gården där, och veta att maten man äter är frisk o fin, samtidgt som djuren medverkat till att hålla våra landskap öppna. Underbart!
Tack för länkningen till mig, det känns mycket hedrande!

Fina ungar du har, gullepluttar!

Ha det gott, kramkram H.

Evelina sa...

En väldigt fin torsdagstradition tycker jag! Vi har en ett par mil hemifrån också, nu är det länge sedan vi var där, men du påminnde mig nu! Kul att se lite bilder på killarna! Kram på dig!

Marina sa...

Vilken härlig tradition ni har!

Kram

Lotta 8`) sa...

Det har jag tänkt så många gånger, att leta upp någon gårdsbutik i området och börja handla där, vi är en köttälskande familj och tycker det är svårt att hitta bra och rätt kött. Tittade på din lista och Alingsås är det närmaste jag hittar, tack för tipset :)
Nu hoppas vi på en skön, vårlik helg, kram :)

Erika sa...

Har hört om den där gården men aldrig lyckats ta mig dit. Är ju så smakskillnad med när man får ta i riktigt fint kött.