onsdag, mars 28, 2012

De första vårblommorna

Nu börjar vintergäcken ge med sig, så jag måste lägga upp en bild innan de försvinner. Jag är så glad att jag fick ner lökarna i höstas... men nu vill jag ju ha ännu fler!

Jag försöker hitta någon uppgift här på bloggen om vilka lökar jag satte i höstas, men jag hittar inte. Så här är listan!

Snödroppe GALANTHUS nivalis - storpack 60 st
Vårstjärna CHIONODOXA luciliae 90 st
Kungsängslilja FRITILLARIA meleagris 45 st
Vintergäck ERANTHIS hyemalis 60 st Ekolökar
Narciss NARCIS TÊTE A TÊTE 30 st
Narciss NARCISSUS triandrus 'Thalia' 30 st
Pärlhyacint MUSCARI ARMENIACUM 75 st

Hm, 60 snödroppslökar... jag vet ju att det är svårt att sätta torra snödroppslökar på hösten. Jag kanske har fått upp en tredjedel?

Men var satte jag resten av lökarna? Det får jag se under våren!!!

5 kommentarer:

Josefin sa...

Vart köpte du alla lökar?

Vanja sa...

Det blir väl spännande att se vad som kommer upp, och var! :)

Iréne JB sa...

Du fick i alla fall ändan ur och både köpte och planterade lökar. Själv säger jag varje vår att i höst ska jag plantera fler, och varje höst glömmer jag. Njuter av de jag har iaf.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Tänk att det blommar hos er... Och just det, lökar. Det hade jag helt glömt bort men jag fick ju några av dig i höstas som jag planterade när jag kom hem. Vad spännande!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Josefin: Jag köpte lökarna hos Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik!

Vanja: Verkligen! Jag ser ju att det sticker upp lökar här och där, men jag är lite dålig på att könna igen dem. Hoppas de kommer blomma fint. Pärlhyacinten är en chansning, men resten brukar inte rådjuren gilla!

Irene: Ja, det är ett gissel... på hösten har man ju glömt hur hett man längtar efter de där lökarna när våren kommer!

Karin: Sant, då stämmer inte siffrorna ovan! Var det inte kungsängslilja som du fick? Hoppas snön försvinner hos er snart!