tisdag, januari 17, 2006

Vermikulit och Perlit

Och Diana Lovatt skriver om skillnaden mellan Perlit och Vermikulit.

Perlit används som täckning för att hålla fukten kvar, men det är dessutom till för att reflektera ljuset till den lilla plantan som kommer upp. Vermikulit blandar du in i jorden för att även där ge jämnare fuktighet och samtidigt ge en porösare jord för plantornas små rötter.

Jag var ju tvungen att forska lite vidare i detta också. På AoT:s forum hade någon ställt samma fråga. Någon tycker att perliten är obehaglig att handskas med, det är lite som att hålla i frigolit. Flyter dessutom runt ovanpå frösådden om man vattnar för häftigt. Dessutom har den en förmåga att bli grön. Perliten är bättre att blanda in i jorden och vermikuliten fungerar bättre ovanpå sådden. Men någon föredrog vanlig sand! Och en slutsats som Inger R drar, som testat en massa olika jordblandningar är att en blandning av såjord med minst 20% inblandning av små lecakulor ger det bästa och pålitligaste såresultatet!

Uppdaterat 5 mars 2012: Här tipsar jag om var du kan köpa vermikulit och perlit till bra pris!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Linda! Såg att din trädgårdsblogg var omnämnd i Odla.nu s nyhetsbrev. Inte illa!

Ang vermikulit o Perlit så finns det en sorts plantjord. S-jord tror jag den heter som innehåller Perlit. Jättebra som såjord för perliten flyter inte upp på ytan. Blir bra fluffig strukur i jorden av detta så att de små tunna röttena inte ruttnar bort.

/hälsningar Karin Å/Fiffigafrun

Anonym sa...

Hejsan Linda,

Detta måste jag testa. Jag kommer att så samma frön i en med Vermikulit och en med lecakulor så får jag se hur skillnaden blir. Sådana tester är alltid roliga att testa.