onsdag, januari 18, 2006

Växter och allergier

Här är listan som Grums kommun rekommenderar för allergiker:

Växter värda att prova:
Aloe, Ampellilja, Azalea (ej luktande), Bananträd, Begonia, Bladkaktus, Blåöga, Bonsaiträd, Bougainvilla, EnFlitiga Lisa, Hemtrevnad, Hibiskus, Hortensia, Höstglöd, Julkaktus, Juvelblomma, Kaktusar utan luktande blommor, Lyckliga Lotta, Lyckoklöver, Mose stentavlor, Novemberkaktus, Orkidéer (ej luktande), Palmaralia, Palmer, Papegojstjärt, Rumsask, Rumsek, Rumsgran, Rumsmalva, Toffelblomma, Vandrande jude, Våreld, Åderblad

Och följande växter är ej lämpliga:
Apelsinträd, Astrar, Benjaminfikus, Doftranka, Dr Westerlunds blomma, Eterneller, Femöring, Fönsterviva, Gardenia, Gerbera, Gloxinia, Gula tulpaner, High Chaparal (giftig mjölksaft)Hyacint, Julstjärna (giftig mjölksaft), Kristi Törnekrona (giftig mjölksaft), Krysantemum, Oleander (mycket giftig), Palettblad, Pelargon, Prickblad (giftig mjölksaft), Primulor, Prästkrage, Ringblommor, Saint Paulia, Sprätt iväg (giftig mjölksaft), Tagetes

2 kommentarer:

Chintoh sa...

Hej!
Jag har nöjet att starta om i min lilla oas.Så jag spanar på växter som en med allergi kan tåla.Att Doktor Westerlunds blomman skulle vara olämplig har jag då ALDRIG HÖRT1Det var ju just därför som den blev kallad Doktor Westerlund,eftersom han ansåg att det var en läkande blomma!
Vänl.Inger Rozén,Chintohs.blogspot.se

Lindas trädgårdsblogg sa...

Hej Chintoh, tack för din kommenatar! Jag refererar bara till en sida på nätet och kan inte garantera att listan är rätt och riktig. Inlägget skrevs för sju år sedan och nu är sidan jag refererar till borttagen. Bäst att kolla på andra ställen!