tisdag, januari 17, 2006

Saint Paulia och allergier

Jag har fått så många bra kommentarer de senaste dagarna. Ulrika berättar att man inte ska ha Saint Paulia i sovrummet! "Vi hade det ett tag och vi problem med ruvor i näsan och det gick hål på och sedan blödde det. När vi efter några veckor började må riktigt dåligt av det och kontaktade läkare var det första han frågade om vi hade Saint Paula i sovrummet. Det hade vi! Vi plockade bort dem och nu har vi inga problem alls längre."

Det där var ju något helt nytt för mig så jag googlade för att se vad jag kunde hitta om detta.

I Saint Pauliasällskapets forum skriver de en massa olika saker om Saint Paulia och allergi.
  • Växten i sig är inte giftig
  • De ludna bladen samlar på sig damm och allergen som man kan vara allergisk mot
  • Man kan vara allergisk mot själva blommorna, utan att ha kontaktallergi
  • Allergin verkar visa sig i form av snuva
  • Saint paulians hår är ihåliga, och när de går av vid hantering kommer en allergiframkallande växtsaft fram (enl Lotta B som citerar författaren till boken Grönare liv för allergiker)
  • Enligt läkare ska man inte ha Saint Paulia om man är allergisk.
På en sida hos Grums kommun, en annan hos Sandvikens kommun, nämns Saint Paulia som en växt som inte är lämplig för allergiker pga dess giftighet.

Det finns även dem som inte tror på detta. På astma.com har någon med initialerna NFJ frågat presidenten Jim Toms i det Canadensiska Saintpauliasällskapet som i sin tur frågat bland medlemmarna. Där anser man att plantan är harmlös ur allergisynpunkt, dvs man har inte hört om medlemmar som blivit sjuka. NFJ hänvisar också till en länk (som inte funkar) att den är klassificerad som 1 på en skala från 1 till 10 varav 1 är det bästa för allergiker 10 det värsta.

Det här var dagens grävande journalistik. Känns inte direkt som jag kommit till nötens kärna! Jag har inte nått själva källan! Men hur som helst, om man nu skulle gå omkring och vara snuvig hela dagarna så kan man ju testa att flytta sin Saint Paulia till något rum där man inte vistas så mycket!

Tack Ulrika för att du berättade detta för mig!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Själv är jag astmatiker utan att vara allergiker och har aldrig haft problem med mängder av paulisar i sovrum eller arbetsrum (där jag tillbringar dom flesta av dygnets vakna timmar LOL)

Förövrigt blandar jag både vermikulit och perlit i saintpauliajorden för att glädja dom små älsklingarna. (Eller rättare sagt Maken blandar, dammet från V & P när man häller dom ur påsarna är ingen höjdare för astman)