torsdag, december 29, 2005

Saint Paulia

En god vän till mig berättade att hon suttit och surfat med sin mamma hemma på sin julvistelse och visat henne en del bra länkar (typ min blogg!). Trädgårdsintresset hos min goda vän är väl inte alls så stort (obefintligt?) till skillnad från hennes mors intresse. Trots det hade min goda vän besökt Saintpauliasällskapets hemsida och kollat genom hela bildregistret. Jag är imponerad! Till och med min goda vän hade tyckt att det fanns en del spännande sorter. Själv så har jag inte ägt en Saint paulia på säkert femton år, så när vi nu fick dessa vackra krukor (se nedan) i julklapp så behövde jag hitta en passande växt. Och nog finns det sämre växter än vit Saint paulia! Nu köpte jag dessa för 15 kronor på Hornbach så det är ingen speciell sort (vad jag vet). Men visst är det en näpen liten blomma!


Tack H för att du fick in mig på St Pauliaspåret! Jag hade nog inte kommit att tänka på den om du inte berättat om din mammasurfing!

Hjälp. Ska jag lyckas få den att överleva. Min cyklamen är nu helt död (jag har inte kastat den än, så det finns ju ett litet litet hopp att det finns något under jorden som fortfarande lever). Risken finns att jag sabbar även denna växt.

De råd jag läser mig till är att Saint Paulian trivs i lucker, syrerik jord och den vill ha ljummet vatten (absolut inte kallt). Man kan vattna uppifrån om man aktar sig för bladen. Bladen är väldigt känsliga för vatten. Man får inte vattna för mycket för då kan bladen börja ruttna. Det är en suckulent som lagrar vatten i bladen.

Här är några snygga sorter som jag hittat på ovan nämnda hemsida:
Alamo Gold
Blushing Ivory
Blå fantasi
Chimera Mandy
Falling Snow
Field & Stream sport
Happy trail
Irish flirt
Lemon Whip
Winky Pink

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vilka vackra vinterkrukor! Jag har förälskat mig i snöflingor, åtminstone mönster av dem. Den riktiga sorten gillar jag bara i skidbackar ;)

Lindas trädgårdsblogg sa...

De finns på Hemtex! Jag såg att den stod i julhyllan där det var rea, men jag gick inte och kollade vad den kostade.

Anonym sa...

Jag hade en mini saint paulian i över ett år. Den blommade om med jättemånga små ljurosa blommor. Jag gav den lite vatten då och då.. om det var kallt eller varmt tänkte jag inte ens på. Dessutom fick det vid ett flertal gånger torka ut så att bladen hängde innan jag kom på att den kanske skulle ha lite vatten.
hehe

Anonym sa...

Jättefina! Tänk bara på att inte ha Saint Paula i sovrummet. Vi hade det ett tag och vi problem med ruvor i näsan och det gick hål på och sedan blödde det. När vi efter några veckor började må riktigt dåligt av det och kontaktade läkare var det första han frågade om vi hade Saint Paula i sovrummet. Det hade vi! Vi plockade bort dem och nu har vi inga problem alls längre.