söndag, december 18, 2005

Recept från festen!

Det var superroligt med en fest! Nu har vi verkligen funktionstestat huset. Vårt kök och vardagsrum är ju inte så stort, men det funkade finfint med det antal gäster vi tilll sist blev. Det ska bli så himla roligt till våren och sommaren då vi också kan vara på altan och i trädgården.

Jag lovade mina gäster att blogga recepten! Och så himla praktiskt då att nästan alla recepten finns på Internet:

Lax Jansson
Tinas Gubbrörasill
Fyllda ägghalvor med äggula, rökt lax och creme fraiche
Juldoftande tunna revbensspjäll
Julkryddiga köttbullar (fast de var ju hundra gånger så goda när de var nystekta dagen innan!)

Sedan bjöd vi på sill och potatis och pastej och rödbetssallad och ost och vörtbröd och kanske nåt jag glömt.

Speciellt Lax Jansson måste ni pröva till årets julbord. Det var riktigt riktigt gott, en succé skulle man kanske kunna uttrycka det?! :-)

Jo, salladen! Min mammas favoritsallad! Passar perfekt på ett julbord. Den är godast när den fått stå och dra ett tag och den håller i flera dagar. Måtten är ungefärliga.

4-5 grovrivna morötter
Halv strimlad vitkål
2 paprikor (röd och grön eller röd och gul)
Halv hackad lök

Dressing:
Halv dl olja
Halv dl vinäger och vatten
Halv dl socker
1 tsk salt
Peppar

Hm, det kändes mycket med en halv dl socker nu när jag ser det i receptet. Det kanske räcker med någon matsked? Men det är en viktig ingrediens, man får inte ta bort det! Och hur mycket salt det ska vara vet jag inte heller. Jag brukar ta på en höft.

Tack alla som kom och tack för de otroligt fina presenterna! Vi kommer verkligen att njuta av dem! Kram!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oooo det låter jättegott alltihopa. Nästa gång får du ställa till en bloggarfest!

Din mammans favoritsallad har jag själv fått recept från en jobbarkompis - hon kallade det Veckosallad för den håller sig fräsch i kylen i ca en vecka. Perfekt att ha med på jobbet så man får lite rotsaker i sig varje dag. Själv bytte jag ut sockret mot Candress lättsocker - funkade fint!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Gott var det! :-)

Min mamma fick receptet för kanske 20 år sedan och den salladen har blivit en följeslagare sen dess. Den är verkligen jättebra. Men lättsocker? Jag trodde sockrets roll var att konservera salladen på nåt sätt. Kan lättsocker ha samma effekt?

Anonym sa...

Jag har ätit den med lättsocker utan att bli sjuk i alla fall - håller en vecka eller faktiskt lite längre :) Men är nog bäst med vanligt socker ändå.

Anonym sa...

Har lagat Lax Jansson nu och den var jättegod. Dock var portionerna för små. Vi blev inte riktigt så mätta som önskade...

Lindas trädgårdsblogg sa...

Annelie: Det är säkert räknat i julbordsportioner :-o