tisdag, december 06, 2005

Novemberkaktus

Jag fick en Novemberkaktus i present av italienskan som bodde här. Den var i knopp när jag fick den, men blommar nu för fullt. Jag har ett minne av en novemberkaktus vi hade när jag var liten. Det var alltid magiskt när den plötsligt slog ut i blom med massor av rosa blommor. Min är vit och har röda jättesöta ståndare (syns inte så bra på bilden):


Nu har jag kollat upp hur växten skall skötas. Den ska stå ljust och gärna svalt. För att få den att blomma kan man sätta växten svalt (12-15 grader) under augusti och september, och torka ut den under oktober fram tills knopparna syns. Då vattnar man den mer och mer och sen bör den blomma fram till jul. När den blommar vattnar man lätt och jämnt och med näring. Efter blomningen kan man torka ut den igen. Man låter växten torka mellan vattningarna. Tänk på att skydda växten från stark sol under sommaren.

Den är lätt att föröka under våren. Man nyper av 1-2 stänglar och sätter i såmull. Plantan förvaras 18-20 grader och skyddad från solen, ingen skyddsplast över. Efter två veckor får den rötter.

Min källa till visdom: Louises växter och odla.nu.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Åh jag har också en novemberkaktus hemma men jag tvivlar på att den lever - tror inte att sambon tagit hand om den så varsamt som du beskriver att man ska.

Anonym sa...

Alltså hemma i Svea that is.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Men jag tror den är ganska tålig! Den stora risken är nog om man övervattnar.

Anonym sa...

Vilken fin färg din har! Wow!
Mamma har en sådan och den sköter jag långa tider av året då mamma och pappa ofta är nere i Grekland och bor. Jag misskötte hennes å det grövsta nu i sensomras och sedan vattnade jag som sjutton när jag upptäckte det - precis enligt råden tydligen. Nu har den blommat i några veckor mer ill-cerice blommor. Mamma har aldrig fått den i blom förut - jag får nog ärna att fortsätta missköta den när de bor i Grekland :)

Humlan sa...

Tyvärr är det lite fel i skötselråden, de är gamla (fördommar) som bara bevisar att jul- och novemberkaktusar är tåliga.
De ska inte ha torrperioder, däremot ska man anpassa vattningen efter hur mycket ljus det är (precis som alla andra växter).
Blomningen sätts igång av nattemperatur eller antal mörka timmar (två anlag som båda har korsats in i de kaktusar som säljs) Så orsaken till att många inte får kaktusarna att blomma är att det är tänt på kvällarna i rummet där de står. Dom som har sina kaktusar ute på sommaren brukar få en tidig blomning (september-oktober), olika beroende på hur kall sommaren har varit. Men snälla, vattna den även under oktober, det mår den bättre av!

Ajalena sa...

Min blommade inte alls förrän i april!! då kom 4 blommor på en sida. Jag brukar gräva ner krukan på en undanskymd plats i kolonin. I fjol var det kallt och regnigt vilket kanske var orsaken.

bruno sa...

Jag har en gammal 40år nu tror jag julkaktus, dem hänger och börjar bli brun, kan man klippa ner dessa och hoppas på att den kommer igen?