söndag, december 04, 2005

Påshyllan Pålle

Innan Ikea började sälja sin påshylla så tillverkade och tryckte Fiffiga frun i Luleå påshyllor på löpande band.

Uppdatering:
Jag har ändrat rubriken i inlägget eftersom att Norrgavel hade en påshylla innan Pålle. Här är originalet ->

Förutom att jag borde döpa om bloggen till hem - och trädgårdsblogg så skulle jag kunna ha underrubriken: fantastiska och duktiga människor jag jobbat med! Fiffiga frun (Karin) är den tredje personen jag nämner hittills och jag lovar det finns fler på listan :)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Pålle kan nog inte ta åt sig äran av originalet till påshyllan. För det är faktiskt Norrgavel som först kom med en påshylla. Den blev otroligt omskriven när den kom.
Kolla här:
http://www.norrgavel.se/ViewArticle.asp?ArticleID=205

Fast Pålle var säkert före IKEA...

Anonym sa...

Nej, det stämmer. Norrgavel var nog först och de gör en m 4 påsar i varje hylla. Ikea har sin variant. Finns fler som tillverkar liknande.

Jag gjorde Pålle-hyllorna när jag var mammaledig för några år sedan. Nu har jag tyvärr inte riktigt tid.

Anonym sa...

Tipsade tidningen Hennes om din HEM och trädgårdsblogg i en intervju om Husmusen nyligen. Barasåattduvet :)

Keep up the good work!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Annica och Karin: Tack för rättelsen! Jag hade inte själv sett såna hyllor innan Karins.

Husmusen: Jesus!

Anonym sa...

Hej!
Jag letar efter en påshylla och undrar om ni vet fler än Norrgavel, IKEA (som gör en alldeles för krusidullig i smide)och Ellos som tillverkar någon variant av hyllan?
Hälsn

Anonym sa...

Ja, den här konversationen var ju länge sedan… men råkade komma i min väg nu. Och ännu längre sedan är det som jag ritade Påshyllan. Det var i mitten av 1980-talet, vi hade fått vårt andra barn och hallen behövde organiseras. Publikt visades den första gången på Bo-mässan i Örebro 1992 och sedan dess har den varit i produktion. Namnet Påshylla kom jag på själv. I början lät det lite som en anomali, men med tiden har namnet verkligen satt sig och – som det då visar sig – t o m spridit sig och blivit allmänt vedertaget.

Nedan Norrgavels produktbeskrivning

Jag är uppväxt med praktiska trådbackar innanför ytterdörren, men längtade efter större förfining och ett mjukare uttryck. Därför ritade jag Påshyllan för min egen familj långt innan Norrgavel fanns. Funktionen är väldigt vardaglig, men tack vare sina smäckra proportioner och utsökta hantverk tillför påshyllan något alldeles extra till rummet.
Lika viktigt är det att den är praktisk. Den rymmer mycket men är lättplacerad eftersom den tar så liten plats. Och ordningen är liksom inbyggd genom att var och en kan ha sin egen påse.
Den är lätt att städa under och påsarna tas enkelt av för tvätt – eller byts ut när man önskar omväxling.

Nirvan Richter, VD och formgivare Norrgavel

Lindas trädgårdsblogg sa...

Nirvan: Tack för din kommentar! Intressant att veta bakgrunden till din efterapade design. Jag kan bara säga att idén är fantastisk och du ska ha all cred!

Anonym sa...

Hej