onsdag, december 14, 2005

Hyacint

Vi fick en hyacint i present förrförra helgen och den slog ut häromdagen.


Igår satt jag vid köksbordet och arbetade och doften är bedövande! (Det doftar jul). Om man är känslig för hyacintdoften så säljer handeln numera lågdoftande. Om detta kan man läsa om på odla.nu.

Hyacinten har fått sitt namn efter det grekiska mansnamnet Hyakinthos. Det berättas att Apollon kastade diskus med spartaprinsen Hyakinthos. Apollon kastar diskusen så olyckligt att den studsar och träffar Hyakinthos så han dör. Apollon blev alldeles olycklig och lät en purpurfärgad hyacint växa upp på platsen.

Hyacinten ska stå ljust och svalt. Om löken ska sparas kan man efter blomning vattna med näring. När löken blommat ut kan man plantera den i trädgården!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag väntar otåligt på att mina ska slå ut. Hyacinter är lika med jul för min del. Jag älskar den starka och beroendeframkallande doften :) Vad kan man göra för att skynbda på processen? Plocka fram hårtorken och leka värmande låtsassol? ;)

Anonym sa...

En tidig decembermorgon för ett år sedan vaknade jag av en jättesmäll. Det var min vattenfyllda glasvas med hyacint i som tippat, rullat över köksbordet och kraschlandat på golvet. Glas och vatten över hela köket. Suck!

Så vännen M utrustade mig med en stabil grus/sandfylld hög hyacintvas som inte har minsta tendens till att tippa. Och i år håller sig hyacinten på bordet, innanför glaset, och lukten stannar mest där nere i den höga vasen så att man i rummet kan ana att den luktar, men inte mer. Perfekt!

Anonym sa...

Mm.. hyacinter är underbara. Men det är bara vita som gäller för min del. Den är en av de finaste blommorna :D Doftar underbart gör den också :) Hade tre i en kruka. När två av dom vissnat så skar jag av den andra från löken och satte den i en vas :)
Men jag ska plantera tre nya i krukan.. Det är ju halva julen med hyacinter ;) snart kommer resten av julen också in, granen ;)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Kotten: Förrförra året sprack en glasvas där jag hade min amaryllis. Hade lite grus och grejer i den också och det var inte bra! Det är möjligt att den här lilla hyacintvasen är för tippvänlig. Det har jag inte tänkt på!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Nu är det tippläge på hyacinten! Den har blivit för tung :-/