måndag, december 12, 2005

Marianne Westman

På Sköna hems hemsida hittar jag en samling artiklar om svenska formgivare på 1900-talet. Jag gillar givetvis Marianne Westmans formspråk. Det är hon gjort den populära Picknick-serien (smörbyttan till vänster). Jag har försökt googla om det är hon som även gjort serien Dinera (sockerskålen till höger), men har inte fått det bekräftat. Jag saknar bok i ämnet och länken jag tipsade om tidigare saknade information om detta. Men det måste väl vara hon som gjort den för de kan väl inte ha haft formgivare på Rörstrand som plagierat varandras stil på det här viset?



Mer om Marianne Westman:
Pdf på Sköna hem
Information på Rörstrands museums hemsida
Köp hennes grejer på Tradera

5 kommentarer:

Anonym sa...

Näe.. nu har jag läst upp de ämnen som jag hade lust med. Börjar bli lite trött på det nu. Samt att där inte är fler ämnen att läsa, som jag är intresserad av.. Så nu blir det till att söka jobb igen :)

Anonym sa...

det är westman som gjort dinera. men det vet du säkert vid det här laget.

Lybtar sa...

Hej

MW har inte gjort Dinera. Det är faktiskt så att Rörstrnd kopierade många av hennes dekorer när hon var i väg och arbetade utomlands. Detta eftersom hennes dekorer Pomona och Pick nick belv så otroligt populära. Tyvärr är det många som fortfarande envisas med att dinera och tex Granada är hennes men så är inte fallet.
På Rörstrand vet man inte vem som har formgivit dekoren. Om du mailar dem så får du mitt svar bekräftat.
Oavsett så är Dinera en fin dekor och ett omtyckt samlarobjekt.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Lybtar: Tack för info!

Lybtar sa...

:)
Tack själv