lördag, december 03, 2005

Ernst inreder med växter

När jag som bäst höll på att måla väggarna i hallen så började reprisen av Nya rum. Eftersom det skulle handla om växter så fick jag ta mig en målarpaus!

Ernst besökte några orangerier (vad störigt det var att han uttalade det på franska!) och sedan gjorde han om ett vanligt vardagsrum till ett grönt rum. Hjälp! Ska nån bo där? Han satte trätrall, bark och sten på golvet!! Nog är det till att vara påhittig, men det var ju inte ens snyggt.
Men skuggmålningen på väggen tyckte jag var helt okej. Här är en bild jag lånat från SVT där man slipper se golvet.


I Nya rums stilskola försöker jag lära mig nåt. Där får jag rådet att prata med en blomsterhandlare om jag känner mig osäker på vilka växter jag ska välja. Sedan tipsar de om att man ska hålla sig till en stil, men att den helst ska vara personlig. Antingen kör man på med blommande växter eller så med gröna växter. Är man intresserad av det minimalistiska kan man snegla åt det kinesiska eller japanska. Det som är typiskt är att man blandar former, hårt mot mjukt, kantigt mot runt osv. Om man har en balkong eller terass kan man möblera med massor av olika krukor, korgar och fat och så ska man tänka på att skydda växterna från solen med ett parasoll. Håhå jaja.

Och nu kan jag inte låta bli att länka Husmusens lista på favoritcitat av Ernst. Läs och le :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det måste vara jobbigt att dammsuga med bark på golvet, var min första tanke när jag såg på programmet.. O_o

Jepp, mycket vit shoklad på toppen. Och den blev god kan jag säga :)

Ha en mysig 2:a advent! :)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag tror att tanken är att dammet tränger in under barken så att man inte kommer att se det. Det som inte syns behöver man inte bry sig om!