lördag, december 03, 2005

Mina trädgårdsböcker

Ett väldigt enkelt sätt att glädja mig till jul är med en trädgårdsbok. Det finns många att välja bland eftersom jag endast äger sex stycken. Fem av dessa har jag införskaffat efter att jag blev med egen trädgård!

Om man säger som så... här är mina sex och så kan man välja från resten ;-)

Din trädgård av Karin Berglund. Min första trädgårdsbok som jag läste från pärm till pärm härom sommaren. Därefter har den fungerat som mitt uppslagsverk och inspiration.





Allt om trädgård av Marie och Björn Hansson m fl. Ett annat mastodontverk som kom i vintras. En handbok om planering, växter och skötsel. Jag gillar kapitlet med nio inspirerande trädgårdar.





Feng shui för svenska trädgårdar av Agneta Nyholm Winqvist. En bok som beskriver hur man får harmoni och balans i trädgården med hjälp av feng shui-läran. En hel del hokuspokus, men jag resonerar som så: Är det snyggt så är det okej!




Margaretas trädgård av Margareta Senneby. Margareta berättar om arbetet med hennes egen trädgård. I den har hon skapat berg, woodland och dammar. Man får även följa livet i trädgården under ett år. Härliga bilder av Hans Sandbring.








Beskärningsboken av Klaus Vollbrecht, Gustaf Alm och Han Veltman. En handbok om beskärning helt enkelt.







Skydda din trädgård av Maj-Lis Pettersson. En bok om djur, insekter, skadegörare och andra angrepp som kan ställa till förtret för trädgårdsmästaren. En bok full av råd om hur man undviker faror och hur man kommer tillrätta om man drabbats.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe.. i bowling menade du? Jag är inte säker för vi spelade inte klart på tredje serien.. Men det var en bit över 300 poäng.. Vad som är mycket eller lite vet jag inte eftersom jag inte bowlar så ofta. Och brukar man komma sist alltid annars, så registrera man ju inte poängen så väl ;)

Anonym sa...

Vi har nog samma smak i trädgårdsböcker - har själv uppifrån: 1, 2, 5 och 6 :)
1:an och 2:an är nästan som biblar...

Lindas trädgårdsblogg sa...

Annica: Har du Vår trädgårdsbok också? Vad gillar du den? *önskar*

Hannele på Hisingen sa...

Utan beskärningsboken är det svårt att klara sej. Mera formklippning!
/Hannele