onsdag, januari 19, 2011

Sigge och Hugo fyllde 3 år

Igår var det Sigges och Hugos födelsedag! När jag frågat vad de önskade på sin födelsedag har de sagt: pepparkaka, pannkaka och tårta! Pepparkaka fick de på morgonen när vi sjöng för dem vid sängen. Tårta blev det på kvällen.

Jag tror nog de kände att de var en speciell dag. Presenter på morgonen, uppvaktning på dagis, presenter när de kom hem. Sigge fick en racingdress...


Hugo fick en tigerdress, som kändes som gjuten för honom. Han älskar tigrar, men ne, han har knappt rört den (syns i bakgrunden)!
På kvällen hade vi fullt hus hemma och bjöd på middag och tårta till tre familjer. Jag har ju skrivit före om att jag inte är något geni i köket och det här med att arrangera middagar är något som jag/vi tycker är himla svårt. När gästerna kommer brukar vi inte vara färdiga riktigt utan vi irrar omkring och hämtar saker hit och dit. Igår hade jag nästan hela dagen på mig för förberedelser och det blev inga större fadäser. Jag fixade för ovanligheten skull all mat (utom riset) och pojkarna hjälpte till att duka och dekorera tillsammans med farmor och pappa. Tipsar gärna om maten!

Förrätt:
20 minuter innan gästerna skulle komma hann jag göra smördegsrullar med ost och skinka. Det gick fort att fixa och fick ligga i ugnen tio minuter innan gästerna kom, så blev det ett slags förrätt/tilltugg innan varmrätten var klar i ugnen (pojkarna öppnade paket och det var riktigt röjigt). Jag hade tänkt skippa detta ifall det blev för stressigt.

Varmrätt:
Chicken Tikka ur Vår kokbok, se receptet. Dock blev den inte lika god som när vi lagade den ett par kvällar innan. Då hade jag ingen matlagningsyoghurt utan gjorde en liten kylskåpsrens av fil, creme fraiche och grädde (så tipset blir nog att använda creme fraiche). Sen hade jag inte riktigt rätta kryddorna heller, saknade gurkmeja och paprika, men satte i lite vanlig curry samt spiskummin också. Igår hade jag de rätta ingredienserna, men följde inte receptet riktigt. Jag drog ner på löken och de starka kryddorna så proportionerna blev kanske inte rätt. Men gästerna var jättenöjda med denna rätt, även fast vi inte kände riktigt samma ÅH VA GOTT! Lämna gärna en kommentar om du testar receptet!

Till kycklingen serverades en grönsallad med körsbärstomater, avokado och purjolök. Denna sallad stod framme på bordet ett tag innan gästerna kom och pojkarna var hungriga.... den var ganska decimerad när vi sen skulle äta!

Jag gjorde i ordning kycklingen på förmiddagen, så fick den ligga och yumma till sig hela dagen.

Efterrätt:
Tårta såklart! Jag gjorde en slags prinsesstårta med blåbär, hallon och banan som första fyllning. Prinsesstårta har jag aldrig gjort förut! Köpte färdiga tårtbottnar och marsipanlock. Förresten, vad sätter dom i tårtbottnarna som gör att de håller i skafferiet i fyra månader?! Jag fick lite ångest över detta, men att göra egna bottnar var nog med överkurs. Tårtan blev jättegod! Men för rättvisans skull borde jag väl gjort en tårta till varje födelsedagsbarn, men det får bli ett annat år!

Lärdomar efter tårtbaket:
Var extremt försiktig när du rullar upp marsipanlocket! Det blev ett jack... som jag fick täcka med tårtljusen.
Öppna en ny tårtdekor-tub... Jag använde en gammal och oj, vad de rann och blev kletigt.
Vad lätt det var att göra egen vaniljsås! Kanske man ska sluta köpa påssås till äppelpajen?!

Det blev inte många bilder från kalaset, men jag lyckades i alla fall föreviga stunden då pojkarna blåser ut ljusen!
Grattis pojkarna, vad stora ni blivit!

PS. Pojkarna tackar för de otroligt fina presenterna!

4 kommentarer:

Evelina sa...

Stort Grattis i efterskott till dina fina fina pojkar!

Anngus sa...

Så stor Hugo ser ut, där han sitter med presenterna.

Anonym sa...

Grattis till gullungarna! Ett tips om marsipanlock: det är mycket lättare att få det snyggt om man kavlar ut ett eget lock. De där färdigköpta är lite för små, så då blir det lätt veck och jack.

Anonym sa...

~Grattis Killar~

Gud så söta dom är :)

// Kram från mammas Kusin Ida