onsdag, januari 05, 2011

Trädgårdsvinter

Jag blev bönhörd och fick den fina boken Trädgårdsvinter i julklapp. Om ni har svårt att uppskatta den mörka årstiden och längtar er sjuka efter våren, så tycker jag gott ni kan läsa denna bok. Den ger massor av inspiration att se det fina i den här årstiden. Fina bilder, växtförslag och pyssel. Läs!

Jag passade på att fota lite snöiga bilder idag och försökte hitta dom fina detaljerna i min vinterträdgård.

Många eklöv sitter kvar på trädet, vilket gör att mycket snö stannar kvar på trädet. Och eklöven ser ut som hängande pepparkaksgubbar!

Berberiskloten uppskattar jag...Men snön i rododendronbusken bakom och thujan vid huset borde jag skaka bort!

Jag tillhör den lilla skaran som faktiskt tycker att Gunnebostängsel är lite fint. Det är klassiskt! Passar vårt hus, med tanke på hur gammalt det är. På sommarn syns det inte så mycket, men efter att det snöat... Kornellen med dess röda stammar har en given plats i en vintrig trädgård.Lilla thujahäcken som ger en vägg mot vägen, står stabilt med ett snötäcke över sig. Krukorna har fått mössor!Här syns den från sidan. Tyvärr har gräset inte pallat för snötrycket. Astilbens fröställningar orkar inte heller stå upp för tyngden. Liksom blodtoppen.Kärleksörten orkar! Men den är å andra sidan snart översnöad. Bocken likaså.Och tycker man allt är bara trist med snön så kan man ju faktiskt testa på lite vintersport. Dessa skidor har gjort nåt varv runt huset. Själv så har jag faktiskt kommit iväg till ett draget spår och åkt några kilometer. Det gör jag gärna igen. Trots träningsvärken!
Ha en trevlig trettondagsafton!

1 kommentar:

Lotta 8`) sa...

Trevlig afton på dig själv :) Vi skulle vart till stugan men de snöar förmycket, så vi myser hemma istället, tänt brasa och städar bland foton.
Mysiga vinterbilder och det är nu man ser, vilka vintergröna växter och andra former man vill ha till nästa vinter ;)
Jag vill ha fler runda klot, så kanske det blir små idegranar som inköp (hitta på rea kanske), för de är inte dumma att formklippa.

Idag fick jag skaka av snö på många växter, fick lite frisk luft i alla fall :)

Ha det gott :9