torsdag, januari 06, 2011

Trädgårdsplaner 2011

Jag kan inte ställa upp allt för höga mål med året... två treåringar och en ettåring, say no more. Men man kan ju önska och hoppas.

1. Förbättra inhägnaden. Efter att vi satt upp det här staketet blev det lite bättre, de smet ju inte rakt genom buskarna i alla fall. Men väldigt snart hittade de ju vägen ut längst bort. En ordentlig inhägnad kanske håller borta ett och annat rådjur också. Vid vilken ålder ska man kunna släppa på uppsikten och låta dem leka i omgivningarna på egen hand? Åt ena hållet har vi en skog med massor av klippor och en mosse med vatten. Det blir inte vid 3,5 i alla fall.

2. Plåten ska bort! Under plåten är det väldigt knöligt och dant, så det krävs en del att gräva för att jämna till och sen sår vi gräs!

3. Presenningen ska bort! Nu är det ju gräs där det är jord, så det skulle vara fantastiskt om hela baksidan kom i ordning. Längst ner i slänten skulle jag vilja ha en låg stenmur med lite större stenbumlingar. Det blir ett tungt jobb... men nu har vi gjort det en gång och vet hur vi ska göra. Att fylla på med perenner kan bli väl dyrt. Jag har ju en del att tillgå, men knappast tillräckligt, men det blir nog fint att så krasse för att fylla ut så länge.

4. Göra klart i köksträdgården. Markduken är inte täckt med flis och sten, vilket jag önskar fixa under säsongen. Jag har ju en skärmvägg på vinden som jag vill få upp också och göra i ordning en liten sittplats. Det var de stora tunga projekten. Jag har helt lagt ner ambitionerna med nedredelen av tomten nere vid garaget. Ännu en säsong som hej kom och hjälp mig. Sen är det nog svårt att hinna allt detta eftersom vi behöver hjälpas åt och garaget är ju inte klart än. Fasaden är kvar, vindskivorna är inte helt klara och en massa invändigt finns att göra. Jag tror jag ska lägga in en lottorad.

Sen vill jag ju så sommarblommor och grönsaker och det blir ju en del underhåll med att klippa gräs, hålla efter ogräs, plocka bort utblommat, nån buske som behöver beskäras och så. Och så en massa skogspromenader och lekplatspromenader och hälsa på kompisar och åka och bada osv. Barnen kommer ju alltid i första hand...

1 kommentar:

Nettan sa...

Åhh vad sugen jag blir på trädgårdspyssel när jag ser dina foton över trädgården!
Jag tror att det är dags att plöja igenom alla trädgårdsböcker igen :)
Ha det gott!