torsdag, januari 20, 2011

Trädgårdstrenderna 2011

Allt om trädgård kom med sin trendspaning för 2011 i senaste numret. För er som inte läser den tidningen ska jag berätta för er... och lite om mitt eget förhållande till dessa trender.

1. Från frö till fat

Alla vill odla ätbart till trädgården. Det kan vara i en kruka, i rabatten, i en pallkrage eller i hela halva trädgården. Och så även jag. Jag har drabbats av denna "trend" som ni som följer min blogg känner till. Och till 2011 skulle det vara på sin plats att jag blir bättre på att skydda mina odlingar från rådjur, sniglar och ogräs. Så det blir nån skörd. Det var ju det som var vitsen? Eller?

2. Resor jag aldrig gjort
Vi väljer växter som ger en känsla av semester och exotiska länder: bambu, palmer, magnolia, kobrakallor. Medelhavstrenden håller i sig och alla vill ha oliver och fikon.

Här känner jag mig väldigt otrendig och känner ingen särskild dragning... Jo, kanske vissa inslag av medelhav vill jag ha i området mellan köksträdgård och altan. Synd att inte lavendel trivs hos mig... men man kan ju ha i kruka... Och lite mer Magnolia här hemma vore inte fel. Men var? Har inte kommit på det.

3. Välkommen nörd
Vi drömmer om att fördjupa oss i ett specialintresse, typ spaljering, ympning, förädling, kompostering osv.

Specialintressen tar tid, så den här trenden får jag nog hoppa. Jag VILL bli bra på att så perenner till exempel, men jag fixar inte riktigt att ta mig den tiden det krävs. Det gick innan pojkarna kom, men jag hann inte lära mig alla tricks. Lamphyllan står och väntar på mig i källaren. Sen ska jag erkänna att jag är sugen på att spaljera. Kommer ha en fin södervägg snart, där ett spaljerat fruktträd kanske skulle göra sig...

4. Allt kan grönska och alla vill ut
Naturen flyttar in i staden i form av balkongodlare, gårdsodlare, gerillaodlare. Naturen flyttar in i villaträdgårdarna, i form av tallar, ekar och lummiga lövskogar. AoT tjatar flera gånger om tall i kruka och jag känner att det börjar suga i vill ha-tarmen. Här skapas till och med ett begär. Här och nu. Kanske en tall i kruka skulle platsa nere vid garaget, den dagen denna del av trädgården får lite ordning. En bild från förra vintern... AoT skriver även om sedumtak, detta var ju något vi var inne på när vi planerade vårt garage. Men... vi skippade det.

5. Tittut
Vi vill ha skärmar, avgränsningar, häckar och buskage. Man ska inte se allt utan få göra upptäckter när man går i trädgården. Det här tycker jag känns som en avknoppning på "skapa rum i trädgården", så det känns väl inte som så trendigt. Men jag tänker på detta när jag planerar min trädgård. Väggar behövs, det skapar ett skydd och det skapar ett rum. Jag har ju använt det omysiga växtvalet thuja som vägg där borta vid stolen. Fler små häckar och avskärmningar har jag som plan.

6. Kvitter, surr och kackel

Vi bjuder in igelkottar, insekter, grodor och fjärilar och numera går det köpa massor med prylar till de små djuren. Även jag har varit in på såna webbplatser och velat klicka, men ännu har jag bara min fågelutfodring. Men visst, jag är på. Älskar igelkottarna, grodorna, fjärilarna, humlorna och nyckelpigorna. (Älskar inte rådjuren och sniglarna.) Önskar mig en fjärilsbuske och vill ha ännu fler fjärilsväxter.
7. Titta hos mig
Nu vill vi visa upp den egna trädgården. Tusen trädgårdar var en succé och det kommer en fortsättning på det. Sen skriver AoT om alla bloggar där man gärna visar upp sin trädgård. Själv tycker jag det är kul att visa runt bland påbörjade och halvfärdiga projekt för bekanta och intresserade. Dock platsar inte trädgården för nån typ av gula boken-visning!

8. Svenskt vintage
Nu har vi tröttnat på rosor, skavt, sirligt och krusidulligt. Nu ska det vara nordiskt vintage med kurbitsmålningar, spånkorgar och gamla gränsforskrukor.

Det här låter intressant och själv så tror jag att alla kommer att vilja ha en gammal hammock i år. Det vill i alla fall jag! I brist på egna bilder länkar jag till andras bilder. En hammock i trä skulle också funka.

9. Fest för alla sinnen
Trädgården ska vara en njutning för alla sinnen. Trädgården ska ha det rätta soundet (kan fixas med musikanläggning och fågelkvitter på cd), rätta dofterna och växterna som känns bra under fötterna eller smakar bra.

Jag hoppar fågelkvittret på cd, men vill gärna ha massor av ätbart, doftande, vackert och mjukt. Helst av allt vill jag ha glada barn som trivs och har roligt i trädgården!

2 kommentarer:

Erika sa...

Intressant spaning du har gjort. Jag gör som dig och kör mitt eget race även om vi tagit lite hjälp i år.

Helena sa...

Jag röstar för en hammock i trä. Mats köpte en sådan till oss i Piteå (Rosvik)och den är Guld värd!