måndag, april 02, 2007

Växthusen på mässan

Mitt favoritväxthus (för pengar som är överkomliga) är Florumväxthuset från Burträsk. Det är något speciellt med ett växthus i trä... Så vackert. Kräver förstås underhåll. De rekommenderar att man målar om vart femte år (färgtillverkaren säger sju år). Kolla vilka fina pardörrar. Tyvärr har de bara den här modellen med dörr från gaveln och jag vill ju ha dörren från sidan. Hans från Florum berättade att de precis har tagit över företaget och hoppas kunna ta fram en sådan modell framöver. Jag ska ju inte ha ett växthus det här året, så jag kan ju vänta. Ovanstående växthus på 10 kvadrat skulle kosta 28 000 kr.

Sweden Green House bygger också sina växthus i trä. De har många olika modeller och på mässan visade de sådana här sidoställda hus. Jag frågade inte ens vad det kostade. Det skulle vara intressant att veta vad ett standard 10 kvadratmeters hus kostar, någon som vet? Classicum kändes ganska tråkiga i sällskapet. Deras katalog tog jag med mig hem och den rekommenderar jag verkligen. Det var väldigt många vackra växthus och paviljonger i den. Ett växthus i aluminium är säkert mycket mer praktiskt när man bor i Göteborg... Närmaste konkurrenten Willab glömde jag fotografera.
Tillsammans med Allt om trädgård huserade Flower Garden Stockholm. De hade dragit dit detta oerhört söta miniväxthus från Belgien (9 kvadratmeter). Som man kan köpa till det nätta priset av 125 000 kr... De hade inrett det väldigt fint och det är lätt att börja drömma om en sån här mysig plats i trädgården. Tidningen Drömhem & Trädgård var absolut inte sämre som visade upp detta vackra växthus. Jag måste ha fått en blackout för jag har varken information eller fler bilder från det. Så oerhört stiligt med rundat tak!! Är det någon läsare som kan tänkas veta mer om det? Det här var några av de växthus som visades på mässan.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Många fina växthus - det lilla belgiska skulle passat mig perfekt men pengarna då?! Hörde att det var mycket folk.... Skall bli kul att se läsa mer om vad du såg på mässan. =)

Anonym sa...

Åh vad roligt med rapport. En vacker dag ska jag också komma iväg dit upp och få njuta men till dess får jag hålla tillgodo med din rapportg :-). Vilka fina bilder. Blir så sugen på ett växthus...h

Anonym sa...

Kul med en rapport om växthus, jag har ju växthusdrömmar precis som du. Jag tycker nog att alla ser helt underbara ut; även det från Classicum. Tidigare har jag tyckt att Florums växthus är drömvackert men jag har tidigare tyckt att det verkar ha lite låg sidohöjd men på bilden ser ju det ut att kompenseras av härlig totalhöjd.

Anonym sa...

Hej, vilken inspererande rapport från trädgårdsmässan! Ska genast hem och ge min lilla balkong (bor i lägenhet) en ansiktslyftning. Kul att se att du kunde njuta av fribiljetterna!

Lindas trädgårdsblogg sa...

maloppa: Nejnejnej, själva Classicum är inte tråkiga. Det var det att Classicum inte hade pyntat sina växthus så där mysigt och fint som de andra. De visade sina växthus lite rätt upp och ner. Nu är jag lite orättvis, men så kändes det. Speciellt nu när jag kollar på bilderna i efterhand.

lotta: 125 000 kr, ja det är obegripligt att det kan kosta så mycket. Då får man till och mmed bygga ihop det själv! Måste vara billigare att anlita en snickare som fixar hela växthuset på plats.

nettan: Visst blir man sugen på växthus!! Hoppas du också kommer dit någon dag. Det var trevligt med alla föreläsningar också. Jag ska ta och skriva om dem också vad det lider.

karin a: Ja det var högt i tak! Men jag blev förvånad över den låga sidohöjden. Vi får se vad det blir för växthus för mig. Jag har ju några år på mig att bestämma mig.

anna: Tack för bildetterna! Ja, fixa nu med balkongen. Tyvärr ska det ju bli lite kyligare,. Själv så har jag gjort mina utekrukor idag. Bilder på det kommer senare!

Lindas trädgårdsblogg sa...

biljetterna!

Hannele på Hisingen sa...

Så fin den längst ner, lite halvrund.

Lindas trädgårdsblogg sa...

hannele: Jag läste på Marias trädgårdsblogg (marias.tradgardsblogg.se) att det var franskt. Jag skäms att säga, men jag glömde gå in i det!!!