lördag, april 14, 2007

Rosgropen är inte klar än

Rosgropen har vilat under veckan men igår kväll tog jag itu med den igen. Ett problem när man gräver i lerjord är att när man ska hysta iväg jorden, ja då sitter jorden kvar på spaden! Särskilt snabbt att gräva går det ju inte. I morse var jag uppe tidigt (för att vara lördag). Solen sken och det var redan varmt. Första frukosten på altanen! Sen var det bara ut och fortsätta gräva. Kring lunchtid tyckte jag det var tillräckligt djupt (ca en halvmeter). Då åkte vi iväg och köpte jord, gödsel och torvmull. Jag la markduk runt kanterna på gropen, hoppas det ska räcka att hålla undan kvickroten. Innan jag la tillbaka min egen lerjord försökte jag plocka de sista rottrådarna (hopplöst). Jag hade köpt ett jordsåll på Jula, men den var meningslös med tanke på rottrådarna, däremot funkade den bra som finfördelare av lerklumpar. Sen öste jag ner i gropen och blandade ömsom med gödsel och torvmull. Hann dock inte klart innan middag så jag får fortsätta i morrn.

Vi hittade också en billig motorsåg på Jula så K har ägnat eftermiddagen åt att röja sly i "våran" skogsbacke. Det blir så bra så bra.

Har ni också haft så där härligt varmt och 20 grader idag?

4 kommentarer:

Anonym sa...

...också är i grävartagen! Härligt. Du gör just det som skiljer en som lyckas från en som inte lyckas. Ett bra grundjobb. Så blir allt mycket roligare sen.
Vi hyrde en minigrävare, den kostar 4000 kr för en helg. Vi har gjort en massa projekt och grävt upp rötter och grävt sten och massor vi aldrig skulle klarat för hand om vi inte hade haft många månader på oss.
Fantastisk magnolia!
Apmlel

Anonym sa...

Vad duktig du är på att gräva! Jag grävde också rosgrop (ar) igår vid grinden. Planen är att ta bort gräsmattan så småningom men just nu är det bara stora rosgropar som gäller. Inte mycket rotogräs att ta bort för min del men dessto mer sten. Jobbigt men kul att hitta massor av fin kullersten.

Så idag fortsätter det!? Är det snart dags för det roliga planterandet också? :)

Ha en skön söndag i trädgården!

johanna sa...

inget grävande för min del, jag har inte så mycket yta att gräva på! men vi satt och fikade i det fina vädret.. solen stekte och man svettades. det kändes lite ovant.

Lindas trädgårdsblogg sa...

ser att du: Jag hoppas verkligen att det funkar nu och att jag inte får in nåt rotogräs. Man skulle ju kunna byta jorden helt, men det känns jättedumt när lerjord är så bra för rosorna. Förutom där det är rena lerkokor så känns jorden riktigt bra.

karin a: Vi får besök kl två så det blir nog inte så mycket gjort i trädgården (håller på att städa!).

sericea: Man ska njuta av det fina vädret :-)