måndag, april 09, 2007

Mitt territorium

Jag har dragit mig länge för att fota detta rum, för jag skulle ju vilja att det såg "inredningstidningssnyggt" ut. Dvs piffigt och vitmålat och dekorerat och rent. Men det är ju löjligt. Den krassa verkligheten är ju att när man handskas med jord så blir det sålligt. Och det behöver inte vara vitmålat, det är redan väldigt funktionsdugligt. Klicka på bilden om det är svårt att läsa. Det här lilla rummet är perfekt för mina såbestyr! Man får ta på sig trädojorna och en kofta när man går ner för det är ganska svalt i den här delen av källaren. Lyx jag saknar är en vattenkran (vi har ingen ordentlig vattenkran i hela källaren så jag får springa upp till köket) och så skulle jag gärna haft ett fönster.

Lyx jag unnat mig är den söta jordspaden från Cosas. Den är perfekt! Liksom skålad och lagom stor när man ska fylla en liten omskolningskruka. Och så en prickelpinne från Buxus som gör en grop i jorden. Väldigt praktisk när man skolar om och behöver göra en grop. Ok, det går bra att gräva med fingret också, men en prickelpinne är vardagslyx för mig! Märkpinnarna köper jag billigt på Biltema. En lärdom från förra året är att man ska märka varje kruka! Då funkar det inte med snyggpinnar i zink. Jag skulle också gärna haft nån slags sked att plocka upp småplantor med. Nu tar jag en märkpinne och gräver upp. Någon som sett? En sak jag borde åtgärda är dock höjden på planteringsbordet. Det är alldeles för lågt, speciellt när jag står i trädojorna och jobbar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är kanske inte piffat och klart men du har i alla fall det mesta samlat på samma ställe. Mina grejor är utspridda så jag måste ta upp allt i köket när jag ska plantera om. Jordspaden från cosas såg jättefin ut. Jag har haft drömmar om deras trädgårds"låda" i zink länge nu. Snart slår jag till med en jordspade samtidigt...Jag har inte monterat mitt planteringsbord ännu så jag har inte funderat på arbetshöjden ännu. Det finns ingen plats för det inne så jag får vänta tills det blir aktuellt att vara ute. Jag är ju lång så man borde kanske fundera på att höja det direkt. Kul att det verkligen var din farmor på bilden! Jag måste prata med mamma om att åka och hälsa på Signe i vår. Det var nog 4 år sedan jag följde med dit. Mamma och moster var dock dit i fjol. Jag brukar dock springa på henne på Obs! då och då.

Anonym sa...

Men de må så vara att det är litet och trångt - du har iaf din alldeles egen lilla hörna där du får pyssla på. Vad härligt!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Helny: Det var verkligen en snilleblixt när jag kom på att jag kunde använda det här lilla förrådet i källaren till trädgårdsrum! Det är perfekt att ha ett sånt här stålle att sålla på och där jorden alltid finns tillgänglig. Tyvärr såg jag att spaden var borta på Cosas, hoppas Anneli ser detta så hon tar in fler!
Ja, åk och hälsa på Signe, det är alltid himla kul! Hon är trädgårdsintresserad också :-)

Vildängel: Ja, bara grejen i sig är sådan lyx för en trädgårdsnörd!

Anonym sa...

Men oj, vilket fantastiskt utrymme för plantering. Snyggt eller ej, det verkar ju funka ypperligt och jag tror de flesta avundas dig. Själv står jag vid köksbänken och gör dessa bestyr, om inte utevädret tillåter förståss, fast ditt snöoväder har letat sig hit.....) Planteringsspaden...den har tyvärr tagit slut hos leverantören, jättesynd, för den är som du säger himla bra.

Anonym sa...

UNderbart utrymme, det har inte jag... ännu.

Lindas trädgårdsblogg sa...

anneli: Det är verkligen perfekt med en källare där man kan hitta såna här skrymslen. Men det tog några månader innan jag kom på att jag kunde utnyttja det som planteringsrum! Nejje, är spaden slut! Då får du be dem att tillverka fler! Jag skulle ha köpt den stora också, skulle behöva en spade att ösa flis till komposten!

hannele: Snart så? :-)