söndag, oktober 22, 2006

Kedjereaktion

Växterna jag köpte i torsdags behöver planteras. Jag tänkte mig en ny rabatt till vänster om trappen, liknande den jag har till höger (dvs rosrabatten). Jag vill ha lite balans vid ingången.Så här ska jag gräva...Problemet är att min rosenkvitten står och är lite i vägen för min plan. Jag behöver flytta rosenkvitten... På nedredelen av tomten har jag hittat en plats:
Men där står en ensam sibirisk ärtbuskplanta som jag sedan länge planerat att flytta......till gluggen bakom den gula rabatten. Men där finns två ormbunkar som jag först måste flytta! På vårbilderna på den här sidan syns "gluggen" väldigt tydligt.Ett litet projekt kan få väldiga proportioner! Jag kom så långt i kedjan att jag grävt upp rosenkvitten (behövde dock kalla in extra muskelkraft, hjälp vad den satt) och planterat den på nedre delen. Planterade vintergröna och lungört runtom. Sedan hämtade jag några betongplattor och satte vid öppningen mot cykelvägen. Det blir nog fint. Fick en idé om att köpa två pelaridegranar och sätta som "stolpar" som en entré där.

Det som är kvar är att fixa den nya rabatten uppe vid trappen!

Det hann bli mörkt så efterbilder saknas. Det har varit soligt och varmt idag, 15 grader. Känns helt skumt att vintern kommit till Norrland...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Det är riktigt frodigt hos dig. Jag har redan glömt hur varmt +15 är, tänk så länge man måste vänta till maj. mj

Anonym sa...

Jag ska fota skor ikväll!

Jessica sa...

Rosenkvitten! Vi hade en överväxt "häck" med rosenkvitten när vi flyttade in här i huset. Vi var helt enkelt tvungna att ta bort - och DE SATT VERKLIGEN! Jag försökte ändå spara någon planta på ett annat ställe, för marmeladen blir ju så jättegod!

Lindas trädgårdsblogg sa...

mlj: 7 månader...

ewa: Snygga!

jessica: Ja vi fick hacka loss den, huvva att ta bort en hel häck! Jag vet inte hur marmeladen smakar. Däremot finns det kvitten i det teet jag dricker och det är jättegott :-)