söndag, oktober 15, 2006

Allvarligt, behöver ni andra trädgårdsägare verkligen träna?

Musklerna värker och jag är skönt trött i hela kroppen. Har hållit igång nästan hela helgen. Igår flisade jag grenar tills det blev mörkt... Har fått undan de två stora högarna på baksidan. Det blev 1,5 sån här hög. Borta vid perennarabatten så är de tjockaste grenarna som blev över. Nu måste jag nog vässa knivarna innan jag fortsätter.En halv hög har jag vänt ner i komposten. En halv hög har jag petat ner i sopsäckar. Jag ska fixa en varmkompost och tänkte ha detta som strö. Sista hälften flis ligger invirad i presenningen och jag undrar var det gör mest nytta. Kan man lägga under buskarna? Jag läste nånstans att man ska undvika bark som täckning på hösten för att det drar för mycket kväve ur jorden och bildar iskakor på vintern... Är det här ungefär samma?

Här är en till bild av mitt "nya" buskparti.
Till höger om buskarna på bilden ovan finns en fin och ståtlig thuja.Inom ett väldigt snävt område hitanför thujan växer Cotoneaster, oxel och ett träd som jag inte vet vad det är (nån slags lönn?). Kollade precis upp oxel och en oxel kan bli 20 meter hög och med 30 meter vid krona. Aj så dumt den står! När jag har beskurit har jag tagit massor från den eftersom den växte in i thujan.

Suck, borde jag ta bort vissa träd och buskar? Det här oroar mig också... Busken som växer upp nästan på samma plats som gullregnet. Hur skulle ni ha gjort?
Om ni undrar vad det gröna till höger är så är det en plymspirea. En perenn alltså.

Mitt buskparti har blommat och varit helt fantastisk under säsongen, men några spännande höstfärger har dom inte bjudit mig!

2 kommentarer:

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Tycker inte att det borde vara nåt problem att buskarna går in i varann, du beskär ju och håller efter dem. Kanske du måste sätta till lite mer gödsel under dem eftersom det blir mycket rötter på litet utrymme men det är ju så fint när olika bladverk flätas in i varandra. Tänk olika gröna färger och former tillsammans, det är mycket finare är bara en, eller?

Anonym sa...

Jag går på gym ett par gånger i veckan, men så har jag inte så mycket att gräva heller på berget. :)
Insåg att trädgården är för liten för avfall, tiden knapp, så vi åker till Återvinning ett par gånger per år.