söndag, oktober 01, 2006

Avdelningen: Vad håller jag på med?

Målarfärgen på eländesväggen torkar och jag går ut... och beskär en schersminbuske. Som synes har jag redan börjat när jag kommer på att det måste dokumenteras! Jösses vilket trassel det är. Så här ser de flesta av mina buskar ut.Vad är det för psykologi som sätter in när man börjar beskära en sån här buske? Jag blir nästan manisk och kan inte hejda mig. Jag tycker alla grenar är krokiga, konstiga och ska bort. Men jag slutade i alla fall när det såg ut så här. Jag har kanske tagit två tredjedelar. Det blev nog för mycket. Nu kan jag se grannens fina kärleksört. Jag visste inte ens att han hade en gräsplätt på andra sidan våran buske! Översiktsbild. Beskärningen är påbörjad (därav det mörka fältet under skylten).
Jag kunde inte ta efter-bilden från samma ställe för där låg grenhögen...Undrar hur jag ska göra med fläderträdet som står brevid (till vänster om busken i den övre bilden). Den har blivit lite yvig och hög tycker jag.Ytan framför busken och fläderträdet borde jag ju göra något åt.Här växer från vår till höst: olika vivor, lite lungört, grön penningblad, blåklint och pion. På sensommarn tar den perenna solrosen över och den fixar inte att stå utan trillar ihop. Mitt bland växtligheten finns ett litet fågelbad som förra ägarna grävde ur marken. Fast det är inte tätt så det håller inte vattnet.

Så en bild av den gula blomman. Hoppas alla haft en bra helg!

6 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Schersminbusken ser väldigt bra ut nu, tur att du slutade där. :)
Ja, det finns en del kvar att göra i trädgården, om man har lust och tid. Jag tänkte försöka få fler murgrönaplantor som marktäckare.

Lindas trädgårdsblogg sa...

hannele: Ja du jag insåg det till sist, att det var bäst att vara nöjd! Jag beskar en annan schersmin väldigt kraftigt förra hösten, men kanske inte lika mycket som den här! Hur som helst så lever den och frodas :-) Vi får se om jag hinner beskära alla buskar som skulle behöva... det är väl inte någon katastrof om jag inte skulle hinna.
Nu har jag en massa mark under buskarna som skulle kunna marktäckas. Det jag har till förfogande är: vintergröna, penningblad (gröna och gula), lungört och plister. Murgröna har jag dock inget.

Anonym sa...

Oj, det där med vildvuxna schersminer känns igen. Känns som värsta evighetsgörat - men så himla skönt när det är klart :-)

Anonym sa...

hihihi!!!! Jag fnissar åt dina pilar med beskrivningar, har just kollat lite på fotbollskväll på fyran och känner igen mig:)
du kanske ska starta en ny trend inom trädgårdsprogrammen på teve. Frysa bilden mitt i en beskärning och rita pilar och cirklar och så vidare:)
HAHAHA!!! vilket jädrans kul program!!!
Jag känner igen mig i det där med att det lätt går för långt med sekatören. Jag har ett knep. Jag skär bort 5 grenar, sedan går jag därifrån en liten stund för att sedan komma tillbaka och titta på busken ordentligt. Skär 5 till och fortsätter så, tills jag är nöjd. Då brukar det bli rätt bra.

Lindas trädgårdsblogg sa...

kattfot: Hejsan! Vilken fin blogg du har! Själv så hade jag aldrig sett en schersminbuske när jag flyttade hit. :-)

anneli: Trädgård är en sport!!!

Anonym sa...

Ooooh vad jag känner igen mig. Blir som förbytt med grensax och sekatör och häcksax i handen :) Slutar alltid med att maken kommer farande och frågar vad ända in i glödheta jag håller på med! "Du skär ju bort ALLT!" Men det blir frodigare nytillväxt på det sättet :) Sådeså!