måndag, februari 06, 2006

Smått och gott den senaste veckan

Jag har grejat med sådder lite mer än jag bloggat faktiskt. Tänkte därför uppdatera.
  • Primulan i mitt lökarrangemang vissnade ner och blev ful, så den har jag tagit bort och istället petat ned resten av krokuslökarna. Det tog lååång tid för dessa att växa. Det måste jag komma ihåg till nästa år. De som är lite ljusgröna har varit planterade i fyra veckor.
  • I källaren har jag haft fler påsar med smålökar. Dessa har jag satt i krukor och de får trängas med frösådderna i källaren tills det blir nåt med dem.
  • Hittade en påse med liljelökar också. Två av dessa lökar har jag satt i kruka och de får också stå i källaren. Ska bli spännande att se om jag får upp dem. De är inte så nya precis.
  • K fick några fruktkärnor av obestämbar sort av en kollega. De fick ligga i vatten ett dygn innan jag planterade. Krukan står med plastpåse över i köksfönstret.
  • Av mina senaste frösådder så har bara ett frö grott av salvian (det var den som jag "förstörde" med fel sorts kattsand). Hälften av salviasådden har jag iofs kört ut och aklejan står redan ute. Inget av temyntan har grott och det har gått en vecka. Hoppas det är normalt.
  • Det är säkert dags att skola om mina första frösådder. Pelargonerna har inte växt särskilt mycket men det börjar ha fler än två blad. Är det normalt att det växer svampar ut från torvkrukorna nere i botten? Det känns ju inte så solitt. Jag vattnar dem underifrån plus att jag har en underbevattningsmatta, så det är fuktigt hela tiden. Kanske inte så konstigt?

  • Jag har börjat skörda vitlöken och den smakar jättebra! Dock så började jag lite sent, för några stjälkar hann börja vissna. Inga blommor än.
Nu ska jag kolla om det finns några spännande böcker på bokrean.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Driver du upp "vanliga höstlökar" nu i kruka?? Frågar för jag kom mig ju aldrig ut för att plantera de 40-50 lökar jag köpte med narcisser, tulpaner & snödroppar?? Trodde loppet var helkört och tänkte vänta till nästa höst med sådd. Men kanske kan situationen räddas med krukplantering?

FinaM sa...

Hjälp! Planerar träaltan och det blir bäst där alla underbart vackra roserna finns idag. Sist jag flyttade på rosor, dog de. Hur i hela friden ska jag göra för att de ska överleva? Jätte tacksam för svar, om du kan alltså... ;-)

Minna sa...

Igår bunkrade jag upp i soffan med filt och alla mina trädgårdsböcker. så skrev ajg en lång lista på allt jag MÅSTE ha i trädgården. Nu gäller det bara att förverkliga, men man har ju ett par år på sig, har ju inte ens bott där i ett år...

Minna sa...

ps... och "snart" är det trädgårdmässa i Älvsjö.

Anonym sa...

Jag har inte kommit loss med att sätta ngn vitlök än.. Ska göra det sen. Tycker bladen är så goda :)

Mamma satte vitlök i sin drivbänk förra året och sen kom där en massa små små vitlökar i jorden.. Ganska kul, och gott :)

Anonym sa...

Åh, vad jag längtar till att komma ut i trädgården när jag läser om dina förberedelser!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Annica och Fina: Er har jag svarat i ett eget inlägg!

Minna: Åh vad gärna jag hade åkt på trädgårdsmässan. Tyvärr blir det inte av den här gången.

Camilla: Min vitlök tycks ha vissnat nu :-( Jag var alldeles för dålig på att äta av den. Den lärdomen tar jag. Börja käka lite tidigare! Jättegott pålägg!

lindansaren: Du är inte ensam om att längta, tur det finns en del pyssel man kan ägna sig åt under tiden.