tisdag, februari 07, 2006

Livsviktigt

Jag känner en kille som heter Simon och han är 17 år. Han har hela livet framför sig, men just nu går hans liv på sparlåga. Han går till skolan varje dag, men det är tungt. De lungor han har är efter år av sjukdom inte tillräckligt starka för att han ska orka dagen som andra 17-åringar. Varje dag väntar han på att Sahlgrenska ska ringa och berätta att någon i samma storlek och med samma blodgrupp donerat sina lungor. Han är först i transplantationskön så han lever på hoppet.

Du vet ingenting om vad som händer i framtiden, men ett litet beslut idag kan verkligen göra skillnad för en annan människa i morgon. Hade Simon varit din vän, din bror eller son så tror jag inte det skulle vara så svårt för dig att fatta beslutet om organdonation. Det är livsviktigt att så många som möjligt som kan tänka sig att donera sina organ verkligen gör sin vilja tillkänna. Det är så enkelt. Du går in på livsviktigt.se och klickar på Anmäl. Det tar max en minut. Du kan varken vara för ung eller för gammal för att donera organ. Du som är förälder har även rätt att anmäla dina barn till donationsregistret. Om det värsta skulle hända kan man ändå ge en annan en chans och för Simon och andra barn och ungdomar i hans situation är det viktigt att så många barn och ungdomar finns med i donationsregistret.

Trots denna tunga väntan och allt elände är Simon en sådan glädjekälla för alla som känner honom. Hans livsglädje, entusiasm och omtanke om andra människor har sjukdomen inte lyckats ta ifrån honom! Jag önskar inget hellre än att Simon ska få det där samtalet som gör att hans liv kan ta fart på allvar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra initativ. Jag är själv anmäld till donationsregistret (kan tänka mig att ge bort allt utom mina hornhinnor) och ju fler vi blir dess bättre. Man vet aldrig vad framtiden har att erbjuda, rätt vad det är står man själv i behov och vill man ha något då tycker jag att man också ska kunna ge.

Anonym sa...

Har också sedan många år tillbaka varit anmäld till donationsregistret. Har en god vän som fått ny njure för andra gången i slutet av förra året. En av mina bästa väninnors äldsta barn dog för drygt ett år sedan i donationskön... även han behövde nya lungor pga cystik fibros. Han blev precis 17 år...

Linda K sa...

Jag är också med i registret, självklart. Ser inte varför man inte skulle hjälpa andra om man ändå inte har någon användning för sina organ längre?

Anonym sa...

Klart man ska anmäla sej!! Kan man rädda andras liv med ngt man inte behöver själv så är det ju bara bra!!

Anonym sa...

Tack för påminnelsen! Jag har haft ett donationskort i plånboken i 15 år, men det är ju helt klart läge att anmäla sig å detta sättet oxå.

Vi på Kantarellen sa...

Jag finns där också!