onsdag, februari 01, 2006

Skisser på köksträdgården

Jag tog lite paus från jobbet och började skissa på köksträdgården. Jag tror jag överger tanken på ett land nedanför slänten på framsidan av huset. Den ytan kan man använda för annat (damm?!). I stället kanske jag får plats med vad jag behöver (kanske inget potatisland) här i det sydvästra hörnet. Det vita till höger i bild är altanen och trappen ned från altanen.

På brunnslocket skulle jag vilja ha en pump. Jag tror det finns vatten i gamla brunnen, så det vore ju kul att kunna använda det vattnet. Runt brunnen skulle man kunna bygga upphöjda bäddar där man odlar kryddor och grönsaker, varvat med krasse och ringblommor och liknande. Där hönshuset står kan växthuset vara. En spalje med rosor (t h) leder in till resten av trädgården. Tv om växthuset får barrträden ryka (det mörkgröna i bild). Ett litet fruktträd passar bättre. Bakom rododendronbusken kan spaljer med sockerärtor, bönor och luktärtor vara, som dessutom blir en avgränsning mot grannen. Framför växthuset, tänk en massa krukor och en sittplats.

Här är en skiss, men jag var sjukt slarvig. Jag har inte tålamod att rita med musen. Och markläggningen är lite jobbig att rita. Jag tänker mig kullersten. Grus är ju också snyggt, men här vill man ju gå barfota.Färgen på växthuset kan ju diskuteras.

Jag surfade en stund "potager" och det är väl det som fått mig att spåna på den här ytan.

Får ni några bra idéer?

Växthuset är från Florum.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Skisser är du verkligen bra på!! Så fint! Har anställt dig som min trädgårdskonsult bara så du vet ;)

Anonym sa...

Jag ser verkligen fram emot att få komma och beskåda er trädgård "live" när den har tagit sig!

Lindas trädgårdsblogg sa...

virra: Äsch :-)

annelie: Kan ni komma i sommar? Det vore jättekul! Dock är ju planen att vi ska gräva en massa så det kommer kanske bara att vara en enda stor leråker?!

Anonym sa...

Vill börja med att säga att det är ett så roligtatt läsa din blogg!
Jag hittade den för några dagar sedan men har hittills inte lämnat någon kommentar...

Dina idéer kring ett växthus inspirerade verkligen mig, som också skall göra om på baksidan av vårt hus (markarbete till att börja med). Men visst är det härligt att drömma och planera!

Fortsätt med din fina blogg,den är jättebra!

Ann-Christin

Linda K sa...

åh vad fint det blir!!!

Anonym sa...

Grus är ju annars enkelt, men lägg i så fall marktäckväv under gruset och välj ett riktigt fint grus så går det bra att gå barfota på det. Vi gjorde däremot varken det ena eller det andra vilket jag ångrar. Ska fylla på m riktigt fint grus ovanpå till sommaren ev.
/Karin

Lindas trädgårdsblogg sa...

Ann-Christin: Tack för dina fina ord om min blogg! Kul att kunna inspirera!

Linda: I huvvet mitt är det jättefint! Återstår att se när och om man gör nåt av planerna!

Fiffigafrun: Tack för tipsen!

Anonym sa...

Vi har ialla fall tänkt att åka till Bohuslän. Så ett besök hos er skulle kanske passa.