söndag, februari 19, 2006

Kan man driva rododendron?

Jag har ingen aning, men tog in en kvist idag så får vi se! Jag vet inte vad det är för färger på mina roddar och jag tycker det vore kul om det går att tjuvkika!


Jag har kastat lite överblommade kvistar och bytt mot nya från trädgården: fler äpple, lite björk, den där med röda stammen. Och så hittade jag nåt som jag misstänker är ginst! Jag såg en liknande kvist i blomaffären (för 45 kr). Eller om det är forsythia. Jag vet inte skillnaden!

7 kommentarer:

Anonym sa...

jag hade ungefär samma fundering i somras. då berättade min mormor att hon alltid tar en gren och gräver ned den i marken utan att klippa av den. när den nya plantan blivit tillräckligt stor klipper hon av navelsträngen och flyttar rodden dit hon vill ha den. men det går ju inte nu när det är fruset i marken...

kram L

Anonym sa...

Åh du måste hålla oss uppdaterade om hur det går, om det funkar ska jag sno en kvist från mina föräldrar och testa jag med :)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Hej L (Är det du Linda som frågade om ohyra i frösådderna?). Bra idé! Det ska jag testa till våren! Det jag gör nu med den här kvisten är bara för att se om den börjar blomma. Jag tänkte inte göra en ny buske.

Husmusen: Givetvis kommer jag att rapportera! Fast jag misstänker att det kommer ta lite tid innan jag vet besked!

:sericea: sa...

det där med avläggningar, att man förankrar en gren från "moderbusken" i marken funkar nog på de flesta buskar. vanligast är för svartvinär o sånt, men rhododendron har jag aldrig hört talas om :oD men testa är ju skoj. bifogar en länk jag hittade.
http://www.odla.nu/artiklar/forokarens_dagbok5.shtml

forsythia är små gula fladdriga blommor på guldbruna kvistar med "vårtor" på. ginst är lite läppformade gula i ett burr av gröna långa kvistar.

det här är en forsythia
http://details.dianaschnuth.net/downloads/forsythia%5B1024%5D.jpg

och detta ginst
http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/plants/magnoliophyta/magnoliophytina/magnoliopsida/fabaceae/cytisus/sp-1a.jpg

Anonym sa...

Hejsan! Jodå det går utmärkt att göra avläggare med Rhododendron, faktum är att gamla buskar gärna lägger egna utan att man behöver hjälpa till. Däremot tror jag inte på att man kan driva Rhododendron i blom inomhus. Men det är helt klart värt ett försök! Lycka till!

Linda K sa...

spännande att se vad som kommer upp. Eller fram. Eller ut.

Anonym sa...

Hej Linda,

Nu var det en annan Linda som svarade här ovan.

Det där med den engelska tidningen lät jätte bra. Speciellt den BBC Gardeners World. Ska du beställa den? Berätta vad du tycker. När jag var i London för ett tag sedan köpte jag den stora boken som BBC's trädgårdsmästare har gett ut (Del 1 och 2 i en). Boken är super bra!

Såpan verkar ha hjälpt mot bladlössen. Jag har sprayat flera gånger. Ännu är inte alla löss borta men nästan.

Hälsningar
Linda i Viby