måndag, april 30, 2012

Körsbärsträdet blommar lagom till Valborg

Åh.. körbärsträdet blommar för fullt. Blir så glad när jag tittar ut genom köksfönstret och ser denna färgglada skapelse!
Kanske jag köpte för hög stam... det är jag väl lite fundersam kring. Men jag ville att man skulle kunna gå under den utan besvär. Hur stor kommer den bli med tiden? Den som lever får se!
Det känns verkligen perfekt att den blommar till Valborg. Valborg är väl ändå frösåddernas stora helg? Idag har jag fått ett par timmar i trädgården och har tillbringat den mest i köksträdgården och grejat med frösådderna. En titt över axeln så ser jag den fina kronan.
Man få gå och ställa sig under den lite då och då. Passa på, den blommar ju inte länge!
Det har varit oerhört fridfullt idag. Så skönt med vitsippsbacken intill och allt fågelkvitter och kanske någon gräsklippare som hörs på avstånd. Härligt!
När jag höll på som bäst började det närma sig lunch och killarna kraschade friden. De ville ju så i sina pallkragar också. Å herregud. Så fröer gör man väl ändå med en viss metodik, bra att veta var man sått det ena innan man sår det andra? Killarna är av en annan mening, de gav sig an uppgiften med en brådska som gör en annan lite stressad. Vad blev sått då? De fick lite sättlök, morotsfrön och rädisa. Kanske kan få plats lite mer sen. Ska bli intressant att se hur det blir! Sen var det faktiskt lunch och vi fick bryta. Fortsättning följer!
Vid uteplatsen blommar gullvivorna. Jag har grävt upp en del och påbörjat planteringen av nedredelen. Hoppas de är tåliga för jag har inte jordförbättrat tillräckligt. Jorden är väldigt klumpig och lerig.

Annat som blommar är krusbären. Vad tidig den är, satte löv jättetidigt!
Hoppla, jag hann skriva detta innan killarna vaknade. Nu har de minsann vilat ordentligt inför kvällen. Vi ska på Valborgsfest i den här trädgården! Ha en kul kväll allihop!

8 kommentarer:

Hélena sa...

Ha en trevlig Valborg, ser ut som den har varit underbar hittills.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Catharina sa...

Hittade hit via min morskusin på http://texasblogg.texasplace.se/#home Hon är en riktigt trädgårdfantast vilket väl inte riktigt jag är. Inte alls på det sättet men när jag såg Lindome vid din blogg blev jag såklart nyfiken. Där bor ju jag..... Det ser väldigt mysigt ut i er trädgård. Ett riktigt paradis.....

Ingela sa...

Vad fint körsbärsträdet blommade. Vårat har inte börjat än, men vi är nog lite senare här i Svenljunga.

Jutis sa...

Ljuvliga vårbilder! Mycket förtjust i din Gullviva!!!

Louise sa...

Vad fint trädet blommar och vad fint du/ni gör i trädgården, full fart verkar det som! enligt mig är trädet den perfekta höjden! Jag gillar stamhöjder på 180 cm så man kan gå under och ha rabatter under utan att det blir för kompakt. Jag tror att du kommer bli nöjd med ditt val!

kram louise

LillaGrodan Design sa...

Vilka härliga bilder och oj, så mysig trädgård du har! Vilken inspiration du ger! :)

Erika sa...

Aaaa körsbärsblomma. Jag köpte en Magnolia igår så kanske jag med har rosa blommor nästa år.

Linda sa...

Jättetrevlig blogg! Fina bilder och kul att läsa. Blev avundsjuk på dina gullvivor:-)! Vi hade många i vårt förra hus, men inte där vi bor nu. Kanske vore ett projekt! Hälsningar Linda