måndag, april 16, 2012

Om våren är blåbärsstigen blå

Visst känns det logiskt att blåbärsstigen blommar i blått det första den gör efter att ha vaknat ur vinterdvalan? Det känns ju helt genomtänkt och planerat? Nja... jag tog en växt i trädgården som jag kunde dela och sprida och som jag vet funkar fint som kant till gräsmattan... lungörten. Lungörten har jag ju överallt. Jag kan tycka den är lite småtråkig som enstaka exemplar, men tillsammans som en masseffekt blir det så läckert. Och tidigt på våren längtar man så efter lite färg!
Det ljusgröna i förgrunden på nästa bild är en annan lungört med enfärgade blad som jag fått på ett plantbyte. Plantan blir lite större och blommorna blir rosa. På andra sidan stigen syns några av de vårstjärnor som jag satte i höstas. Tänk när det blir så välfyllt som hos Solrum?
Vårstjärnorna tittar upp genom flocknävan.
Undrar hur lång tid det tar för flisen att bli grå?

En effekt av att vi tog bort enen är att oxeln i bakgrunden framträder så mycket bättre. Det här är utsikten från vår diskho! Dock skulle jag vilja gallra den lite. Det är ett gytter av grenar och en massa som korsar. Borde kanske kalla in Anettes pappa?
För övrigt så hann jag ju inte så mycket som jag hade velat denna helgen, annat i livet kom i vägen... typ familjen ;-) Men jag får vara nöjd över det som blev gjort:
  • Vi har hämtat ett släplass stallgödsel och spritt ut i trädgården (det är dock ej nedmyllat på alla ställen)
  • Jag har köpt två olika slags markduk. En brun fibrig sak som jag tänkte täcka det blivande hallonlandet med och en svart som får vara under gångar
  • Lagt markduk på den sista snutten av blåbärsstigen och lagt på det sista jag hade av flisen
  • Rensat undan lite från i onsdags och lagt på komposten
  • Sopat källartrappen från en massa löv och skräp (äntligen!)
  • Sått fröer (paprika, stevia och linnétagetes)
  • burit ut fler fönster och lagt på pallkragarna
Ojdå, listan är ju faktiskt ganska lång! *klapp på axeln* Hoppas ni haft en fin helg!

5 kommentarer:

Unknown sa...

Jag känner igen den där känslan av att ha velat göra mycket mer och när jag sen tänker igenom vad jag faktiskt gjort så är det ju massor! Lungört är en liten personlig favorit. Vi hade massor av det i förra huset men i det nya området verkar de inte existera.

Hélena sa...

Jättevackert! Jag tycker så mycket om lungörten. Den är tacksam och söt. Härlig marktäckare.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Lotta 8`) sa...

Det är mysigt att barnen kan vara ute och leka fantasilekar, att använda det som finns istället för massa dyra leksaker. Döttrarna pratar ibland om när de var små och alla kojor och annat de lekte med, och då var det inte mycket till trädgård här hos mig, det fanns liksom inte tid tillräckligt.

Lungört är en jättebra marktäckare, används flitigt här med, och masseffekt är vackert, först blommorna och sedan bladen, kan klippas bort när de blir för stora, och så kommer de tillbaka.

Så du tänker läga fiberduk i hallonlandet? För orgräs? eller för att det är fint?

Jo, jag får nog förlika mig med mossan, men skall i alla fall kratta lite innan jag gödslar det lilla gräs som finns.

Nu ser jag fram emot helgen, då jag kan fortsätta att greja, det värsta jobbet är gjort.
Ha en fortsatt bra vecka :)

Anngus sa...

Å blå, så passande då!

Camilla sa...

Fin blogg och fin trädgård du visar!

Hälsningar Camilla