tisdag, april 10, 2012

Karin Berglunds ateljé


Wow, jag har hälsat på i Karin Berglunds ateljé! Karin Berglund bor i ett gammalt trähus längs en krokig väg ovanför Mölndals kråka. Alla som varit där vet att det är det mysigaste området du kan tänka dig. Alla hus är liksom Villa Villekulla-söta, otroligt charmiga. Området ligger högt upp också, med utsikt över Mölndal.


Efter att ha läst flera av hennes böcker har jag varit mäkta nyfiken hur hennes egen trädgård ser ut. Jag blev inte besviken! Det här är en trädgård som saknar gräsmatta, men som i stället är full av blommor, murgröna, buxbom och vackra träd. Under ett päronträd finns en stenlagd rundel med en sittplats. Vårblommorna blommade för fullt överallt! Jag blev kär i den rosa nunneörten!
Gårdshuset ligger på andra sidan trädgården (jag lyckades inte fånga den på bild bättre än i bilden nedan!) och detta är Karins fotoateljé. På baksidan fanns en liten uteplats med utsikt och några odlingslådor.

Trädgården var full av fina trädgårdsprydnader, mycket rost och chabby. Det finns något att titta på vart man än vänder sig! Dessa odlingskärl (det fanns två) föll jag för. Så otroligt vackra! Kan det vara gjutformar?
Ett eget gårdshus med ateljé... åh, tankarna gick i spinn. Vi som var där tyckte det var världens dröm. Här gör Karin sina fototryck. Hon använder två tekniker, gummitryck (gum print) och fotogravyr. Det är en långsam process som ger bilder med ett suggestivt uttryck. I boken Med fingrarna i jorden, finns flera av dessa bilder. Jag blev väldigt sugen på att investera i en tavla... Fotogravyrerna kostar 1200 kr och gummitrycken 3000 kr (eller var det 3500?). Mmm, men det blir svårt att välja, jag föll för så många!
Är du mer nyfiken på hennes trädgård måste du lyssna på ett radioprogram från förra året då Odla med P1 hälsar på och hon får berätta om sitt eget förhållningssätt till trädgård. Kolla länken för där finns ett gäng bilder också. Jättetrevligt reportage, missa inte, särskilt slutet sammanfattar hennes idéer väldigt bra: "Trädgården magasinerar tid!"

Bild: Norstedts
Karin är också aktuell med en ny bok, Samtal i trädgården. Jag bläddrade lite i den och har även hört och läst mycket bra om den. Det känns som något jag måste läsa!

7 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

bara lite avundsjuk....

Trädgården på Höjden... sa...

Ser väldans trevligt ut minsann :-)

Hälsar Åsa

Anna Vattenkanna sa...

Den boken ligger på mitt nattduksbord just nu. har kommit halvvägs. Köp!

Kram

Anonym sa...

Viss avundsjuka här också, kan jag meddela! ;) Kram Hanna

mittlantliga sa...

Vilken härlig trädgård hon har!

Jag har kikat runt lite hos dig i din fina blogg!

/Heléne

Lotta Sultan sa...

meh! hur kom du dit? och utan att säga till!
;-)

Maria sa...

Jag tror att jag äger boken Med fingrarna i jorden. Måste leta fram och läsa.