torsdag, april 12, 2012

Trädgårdshjälpen var här!


Igår hade vi första träffen med Trädgårdshjälpen och vi började hos mig! Jag har ju många projekt att bita i, men en sak som känns svår att hinna med i vår då vi dragit igång så många andra projekt är att få bort takplåtarna och göra färdigt blåbärsstigen! Vilken befrielse, nu är plåtarna borta! (kolla i kategorin blåbärsstigen för att se hur det såg ut innan).

Jag hade inte markduk och flis till att göra klart stigen, men har markerat ut den med tvättlina. På vänster sida om stigen satte vi mer lungört, så nu är det lungört hela vägen längs med gräsmattan. På höger sida satte vi flocknäva och alla små fingerborgsplantor som vi hittat runt om i trädgården. Fingerborgsblommorna hittade hit från skogen för några år sedan och har fröat av sig rejält! Får se om några blommar redan i år, den är ju tvåårig.
Druvflädern (trädet närmast i bild), stammades upp. En av enarna togs bort helt och längst bort togs också en en bort, bara en en kvar. En en :-) Hjälp, det blev väldigt öppet! Men nu kan de träd jag satte förra våren få plats att växa till sig.

Om man nu promenerar blåbärsstigen nerifrån och upp passerar man (förutom några blåbärsbuskar), ett prydnadskörsbär, en en, en shirasawalönn, en katsura en druvfläder och på slutet står två aspar (som ligger risigt till).
Vi hann också kantskära den stora perennrabatten (till höger i bilden ovan) och rensa den på lite ogräs. Nu är det bara kvar att röja upp! Vi avbröt lagom till Trädgårdsonsdag. Vilken dag!

6 kommentarer:

Berit sa...

oj så fin stigen blev!!Härligt med hjälp i trädgården.
Ha en underbar dag!!

Trädgården på Höjden... sa...

Ja, vilken dag. Jag tycker det är fantastiskt med er gemensamma trädgårdshjälp. Så mycket ni fick gjort. Och så trädgårdsonsdag på det. En toppendag helt enkelt :-)

Hälsar Åsa

Anonym sa...

Åh, jag diggar trädgårdshjälpskonceptet skarpt! Måste hitta några att dra ihop nåt liknande med här, det är en så suverän idé. Och fint blev det! Kram Hanna

Hélena sa...

Låter som en underbar dag! Och vad fint det blir.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Maria sa...

Himla mysigt! Nu fick jag lust att arbeta i min trädgård. SÅ smält bort snön! Nu går det fort med smältandet, har regnat och varit plusgrader efter påskhelgen.

Lotta 8`) sa...

Jisses! Kan ni inte komma hem till mig?! :) ni kan hjälpa mig att tänka..... jag blir tokig på min skogsbacke! Efter jag läst om din blåbärsstig, klurar jag på om jag inte kan få till någon stig hos mig, måste ut och "gå stigar" i morgon! Kruxet är att om jag gräver ut för stigar, så får jag mera slänt..... jag som vill bli av med lite slänt, moment 22 liksom :)

Tycker ni är så duktiga med att bygga upp trädgården, det där grovgörat som är tungt men så bra. Vi får hoppas på bra väder i helgen, ha det bäst :)