torsdag, april 19, 2012

Gullvivorna är på gång

En av mina favoritblommor är på gång att blomma. Gullvivan. Mina rödoranga har ett tag kvar, men de är så fräcka (det här är en gammal bild):
Förra sommaren samlade jag in alla frön och spred ut dem där jag vill ha dem. Jag kan tyvärr inte se om det gett någon effekt, tycker det verkar vara lika många plantor som förra året. Får nog göra ett försök med lite mer kontrollerade former det här året.

Här är en bild från buskpartiet mot cykelvägen. Tänk när ormögonen, gullvivorna och tete a tete-narcisserna täcker ytan. Halleluja vad fint det blir :-) Under Magnolian tänker jag samma matta.
En bit bort använder jag myskmadra som marktäckare. Tänk jag började med en eller två plantor och nu breder den ut sig med snabba steg. Kanske den tar över? Tack för att den också är superfin! Det kanske syns dåligt i bilden, men det gröna i mitten är små, små myskmadror som precis kommit upp ur jorden.

7 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Härliga tider!

Mia sa...

Gud så söt din guloranga gullviva är en sån vill jag ha.
Trevlig blogg! återkommer säkert hit igen.
mvh Mia

Anna Vattenkanna sa...

Verkligen supertrevliga marktäckare som jag gillar! Din blommande matta om några år - ljuvlig! myskmadra är en fantastisk växt tycker jag med. Håller på att få till en heltäckningsmatta modell mindre hemma hos mig.

Länge leve marktäckarna!

Jag tycker om att lämna små avtryck hos mina bloggvänner men tycker illa om ordverifieringen som du och några har. Själv har jag ingen och det underlättar så för mina läsare. jag har inte haft problem med spam heller. Givetvis menar jag inte att du ska ta bort den om du inte vill men du kanske inte har funderat på det? Ibland struntar jag i att skicka en kommentar bara för att den här ordverifieringen är otydbar...



Kram

•lotta på solrum trädgård• sa...

fint!
min myskmadra gör tvärtom. blir mindre och mindre. vettesjutton vad det är som gör att just den inte trivs.

Marina sa...

Så fina gullvivor!

Kram

Hélena sa...

Gullvivor är helt underbara. Ser att mina har massor av knoppar. Lycka!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Lindas trädgårdsblogg sa...

Anna: Tack för att du påpekat! Jag trodde det försvunnit i någon bloggeruppdatering för längesen eftersom jag inte får upp den när jag kommenterar hos mig själv. Jag är väl alltid inloggad på nåt sätt. Nu hoppas jag det är borta!