söndag, april 22, 2012

Varning för jätterams

Jätteramsen skjuter upp ur jorden i skogsbacken bakom vår trädgård. Bilden tog jag i fredags. I bakhuvudet hörde jag Anders Kjellson berätta i ett av de senaste numren av Allt om trädgård att jätteramsen är en delikatess och att man kan koka den som sparris. När jag tagit mina bilder ryckte jag loss ett skott och tänkte några sekunder... "koka som sparris... man kan väl smaka?" och så tog jag en tugga... Vilken krispighet! Något av det bästa jag tuggat. Smaken förvånade mig, jag hade inbillat mig att det skulle vara en lökig smak (förväxlar med ramslöken), men den var lite söt och obestämbar. Tog några tuggor till.

Men sen. Ångrade jag mig. Eftersmaken gillade jag inte alls. Den var varken besk eller sur, jag kan inte alls beskriva den. Och sen började jag reagera i munnen och halsen, inte så farligt, men bara så att jag i flera timmar kände att jag hade ätit nåt olämpligt. Det var lite skämmigt när jag berättade för min man att om jag faller ihop och inte kan andas, så får du berätta för doktorn att jag ätit en växt från naturen (jätterams) utan att googla först :-o

Efter jag googlat så läser jag att hela växten är lätt giftig och sägs orsaka magbesvär. Och här läser jag också  att det är rotstockarna som man kokar och äter som sparris.
Jätteramsen blommar på försommaren.
Nu ikväll när jag skriver detta hittar jag ett blogginlägg som Anders Kjellson skrivit om jätteramsen:
"...jätteramsen har sjukt snygga blommor på sommaren, men det är långt innan dess det gäller att vara på hugget och skörda de första skotten, efter en kort stund i saltat vatten är de det lyxigaste sparris-iga man kan tänka sig. sjukt fina. men det gäller att ta dem när de är små, och det handlar om ett skördefönster på kanske 4 dagar under solig vecka, före och efter är det kört. maximal lyx!"
Kan man äta jätterams? Jag tänker i alla fall inte testa den rå igen!

För övrigt blev det så lite trädgårdsarbete som utlovat. Dvs ingenting. Nu är det bara att se fram emot nästa helg: långhelg!

14 kommentarer:

infing sa...

Ha ha, du är rolig du!

Tycker att jätterams är jättevackra, har ett gäng här också som är p.g nu...och jag tänker INTE smaka ;-)

Berit sa...

vilken tur att du inte blev jättesjuk!!
Ha en underbar dag!!

Hélena sa...

:-) Vilken tur att den bara var lätt giftig och inte jättegiftig... Vet inte om ätbarheten som kokt men det kanske är som med svamp att den blir förväld.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Evelina sa...

Ojoj, får du inte nog av spänning i vardagen? ;) Skönt att det inte blev värre reaktion!

Bibban sa...

Testa bör man annars...eller näe vilken tur att du överlevde testen. Det kunde slutat illa ju. Du får äta lite andra nyttigheter istället :))
Kram Bibban

Boäng sa...

Anders kanske inte heller har Googlat ;) Nä skämt åsido, man skall alltid vara försiktig med ny mat, tänker jag som är allergiker. Skall flytta mina jätterams denna veckan, men jag avstår från att äta.
Vårhälsningar!
Anette

Hannele på Hisingen sa...

Jag tycker det är spännande med alla ätliga växter. I Kan man äta sånt? skriver Inger Ingmansson Storrams, Polygonatum multiflorum, de överjordiska delarna innehåller samma gift som getrams. Getrams, Polygonatum multiflorum, rotstockar ätliga, kan kokas som sparris.

Stefan Källman skriver också att i Vilda växter som mat och medicin att getramsens rotstock är mat.

Man ska lära sig mer, inte varna ;)

Hannele sa...

P.S.
Rallarros är ätbar, i alla delar...
Det finns så otroligt många läckerheter och vitaminer, inte bara nässlor och maskros.

Lotta sa...

Hoppsan, det kunde ha gått illa! ;o)

Kerstin E sa...

Det är svårt det där när man talar om att äta t ex lindens blommor, maskrosblad, krasse och violer. En vän till mig gjorde saft på älggräs som det ju finns mycket av i Norrland. Man gjorde precis som flädersaft. Mycket god. Jag kom dit och det var en varm dag så jag drack kanske 2-3 glas. Sedan höll jag nästan på att dö. Är pollenallergiker och då gick det absolut inte att dricka den saften!

Zinkhjärtat ♥ sa...

Då ska jag inte prova på att äta den:)!
Stor Kram Annelie ♥

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Nämen, du är värre än dina pojkar ;-) Blev faktiskt sugen på "jätterams" nu, inte att äta utan att plantera. Kommer ni upp i sommar kan du väl ta med dig några...snälla... Ska se om de finns att köpa också.

Lotta Sultan sa...

jag tänkte på det också när jag läste det.
att "dom är ju giftiga!"
tydligen inte så farligt giftiga iallafall...

Cattis och Eiras Trädgårdsdesign sa...

Hej,
åh vilket fantastiskt inlägg!!! Förlåt, men jag skrattade så hjärtligt... Så bra skrivet och en underbar vardagssituation. Tur att det "bara" var Jätterams du testade.
Hittade din blogg när jag googlade "Jätterams"...

Mvh Eira