torsdag, augusti 10, 2006

Lärdomar i kökslandet

Juni blev så stressigt, hann aldrig ta itu md en del av mina plantor. Det som fick stryk var bland annat tomatplantorna. Du vet, man har inte fixat plats åt dem (större krukor, hinkar), det blir inte av att man omskolar och så blir de kvar. Det blev midsommar och jag åkte på kurs i en vecka, jag kom hem och de fick stanna kvar i källaren. Även två veckor på semester utan vatten klarade dem. De lever fortfarande så igår planterade jag ut två av dem i hinkar. Av respekt för det levande! Det lär ju inte bli några tomater. En stackars prins gustafs öga lever också så den åkte ner i en hink. Den har världens vissnaste stjälk, men jag har inte hjärta att kasta den på komposten.
Lärdom 1: Var förberedd med en rabatt eller krukor/hinkar för det du sår. Så inte mer än du kan plantera ut. När det gäller tomater så har de hög grobarhet, du behöver inte så 15 "för säkerhets skull"! Alla 15 frön jag hade grodde! Det blev väldigt motigt att skola om när så många plantor växte till sig! Kunde inte bestämma mig hur jag skulle göra, tiden gick, tiden rann ifrån mig.

Kommer jag ihåg detta till våren? I wish.

Jag har plockat upp all min egen potatis. Det växer fortfarande någon planta av en annan sort, dvs ogräspotatis från förra året. Jag har täckt landet med gräsklipp.
Lärdom 2: När blasten har börjat vissna, vänta inte för länge med att plocka upp dem. Den första potatisen jag plockade var väldigt fräsch och fin, men den sista jag plockade fick jag kassera en del för att de såg dåliga ut. Sedan räcker det med att köpa en sort potatis, jag köpte två, men rymde inte den ena.

Sockerärtorna går jag och plockar varje dag, men några bönor och squash har det inte blivit.

Lärdom 3: Så gärna mer sockerärtor, det är lite fjuttigt med 4-5 ärtor per dag, räcker inte riktigt till lunchen. Och du får pyssla mer med bönorna och squashen. Plantera inte ut dem om du åker bort en vecka!!

Inga kommentarer: