torsdag, augusti 10, 2006

Gula rabatten

Ursäkta att jag spammar Blogger, men det här blir nog dagens sista!

När jag fotade rabattöversikterna häromdagen låg en stor hög med grenar (scrolla ner) i vägen för den här rabatten.
Den gula rabatten mot cykelvägen. Lungört i framkant. Det som blommar nu är solbrud, höstöga, lite vit malva och jättenattljus. Senare kommer aster (rabatten anas i mitt första blogginlägg i höstas). Tidigare har det varit gul iris, gula dagliljor och klint (förmodligen ogräs) här. Jag har rivit upp den höga dagögan/perenna solrosen (vet inte vilket) för de växte liksom framför. Jättehögt och jättekonstigt. Det är i den här rabatten jag kämpat mest mot kirskålen. Har inte heller utrotat den, men den växer inte så besvärligt nu på sensommarn.

Jag skulle kunna plantera mer solbrud, det är liksom en lucka i mitten. Jag har en stor rugge på en annan plats där jag kan ta av.

Här är en närbild på jättenattljuset. Den öppnar sig i skymning och doftar gott. Frösår sig så den har kommit upp lite var stans.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hörrö! Spamma på bara! :)

Anonym sa...

Du har inte vägarna förbi Gotland möjligen??? Jag har en massa gul rudbeckia/solbrud som jag måste göra mig av med eftersom vi ska bygga en ny trappa. Har även ett tjugotal rabattrosor som behöver nytt hem. Rosa, gula och några med nån obestämbar färg. Jag brukar kalla dom orangerosa. Har även två buskar Rosentry och en Deutia-buske som ingen nappat på trots annons. Vill du ha dom? Hör i såfall av dig!

Lindas trädgårdsblogg sa...

annicab: Ibland är det svårt att låta bli bloggen :-) Kul att nån uppskattar det! Jag vet själv att det är oerhört stressande att läsa en del bloggar om man inte kan gå in och kolla dagligen! Men du har inga såna problem förstår jag :-)

visbylinda: Gula blommor har jag gott om själv, rosentry likaså. Deutzia känner jag inte till, men rosorna lät ju intressanta! Dock planerar jag inte några Gotlandsbesök i höst (har aldrig varit på Gotland). Har du testat att annonsera ut på Allt om trädgårds forum? Det bara måste finnas nån som är intresserad! Annars kanske ni kan flytta växterna till en ny rabatt?