onsdag, juni 27, 2007

Lasse och Elisabets trädgård

Ikväll har vi haft träff i trädgårdsnätverket. Det var Lasse och Elisabet i Kållered som bjöd in oss. Senare i sommar kommer Söderläge och hälsar på och de kommer att få en ny köksträdgård på baksidan. Nu fick vi möjlighet att se hur det såg ut före. Det var jättekul! Området som de ska göra om var kanske inte så mycket att titta på just nu.... men det fanns mycket annat intressant i trädgården. Välkommen!

Huset var äldre med en nybyggd farstu med gamla fönster. Jättemysigt! Utanför var det grus och många gammeldags perenner.Samma plantering från andra hållet. Det fanns många fina trädgårdsdekorationer, bland annat dessa spjut som Elisabeth köpt på Österlen. Den stora ormhasseln i bakgrunden är endast 12 år! På ena sidan av tomten gick en grusgång genom en lund med olika träd och buskar. Som marktäckare användes bland annat Myskmadra . Visst täcker den fint! Och luktar så gott när det blommar.Här fortsätter stigen upp till en platå där man kan sitta och blicka ut över huset och hela trädgården.Trädgården är på ca 2000 kvadratmeter! Elisabet har familjedaghem så det är många barn som leker här på dagarna. Området som ska göras om är på vänster sida om huset (se bilden ovan). Det kommer vara fin utsikt inifrån huset från burspråket. Vi fick se ritningen och det ser mycket spännande ut!! Programmet kommer att visas i TV i augusti.Till sist en växt som vi alla blev väldigt förtjusta i, en ljusgul fingerborgsblomma!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Du är snabb du! Fina bilder det blev. Den där fingersblomman skulle jag verkligen inte tacka nej till. Så mjuk i färgen. Tänk vilken härftig grej ändå att våga låta någon komma hem och göra om ens trädgård. Dom är modiga dom.

Anonym sa...

Det blir spännande att se i augusti!

Anonym sa...

Vad roligt att ha trädgårdsnätverk, för likasinnade synd att det är lite långt för mig att åka för detta hade varit kul..Vad spännande att se när söderläge varit där, nu när man fått en liten förkik..tacka värdparet..=)

Maria sa...

Mysigt hus de har och härlig trädgård. Roligt om TV ville komma på besök...det får de gärna göra hos mig! Jag har iallafall fixat en rabatt idag, kommer någon dag på bloggen.

Maria sa...

Linda! Jag har gett dig en utmaning idag, som du kan läsa om på min blogg. Hoppas att du tycker att det är OK fast du bloggar om trädgård, men du kan ju välja ute kanske?=)

Anonym sa...

Det verkar verkligen kul med trädgårdsnätverk! Har inte hört talas om det - vet du om det finns något i västra Göteborg?

Fina bilder och inspirerande att se hur andra inrett sina trädgårdar. Ha en fin helg!

Hannele på Hisingen sa...

Spännande, trevliga bilder.

Anonym sa...

Vilka vackra vindlande gångar.. och den gula fingerborgsblomman var läcker..=)
Kul me d Söderläge.. får vi inte missa../åsa

Karin sa...

Kul att du visar bilderna även för oss! Ser fram emot programmet i augusti.

Anonym sa...

Oj va spännande. Måste pricka in det programmet. Myskmadra blev jag lite sugen på i förra Söderläge, visste inte att de doftade....
Det dröjer nog många år innan jag vågar släpa hem ett tv-team till min trädgård.

Anonym sa...

Hej, jag hittade hit från Marias (Jag blommar) blogg. Vilket underbart litet hus med veranda och lagom stor trädgård!

Sara sa...

Vad myskmadran var vacker! Jag har precis köpt tre plantor, ser fram emot när de växer ihop så där fint!

Anonym sa...

När vi fluttade hit så tog jag med vår Ormhassel. Har haft den i ca 6 år och den är ca 60 cm hög. trodde nog den växte fortare, men vad vacker den är så hög. Den gula fingerborgsblomman var vacker. Väldigt vackra trädgårdar du besökt och tack för att jag fått följa med i dem. Karina

Anonym sa...

Hej Linda! Jag har försökt maila dig men får det bara tillbaks. Du kan väl höra av dig till mig...

Lindas trädgårdsblogg sa...

nettan: Ja visst är dom, jag ser fram emot att få se resultatet!

fundera grönt: Det får vi inte missa!

monica: Det var väldigt enkelt att starta nätverket, men vi har haft mycket starthjälp från Vuxenskolan. Det går säkert ordna där du bor också.

maria: Oj, utmaningen, den har jag ännu inte antagit! Får se om jag hinner innan vi åker på semester. Måste spana in din rabatt också :-)

frugb: Vet att det startats i Kungälv, men inget om det finns något åt ditt håll... Du och Hannele kan ju starta!

hannele: Tack :-)

åsa: Visst var fingerborgsblomman vacker!

karin a: Ja med :-)

maloppa: Ja, de doftar jättegott!

lisa: Ja, det var jättegulligt. De hade byggt ut huset på baksidan. Det var väldigt vackert inne också.

sara: Jag har också skaffat myskmadra och hoppas på en tät fin matta under några buskar!

karina: Oj, det var skillnad hur snabbt den växer. Men den kanske är seg i starten?

karin a: Ja, min mail är knas. Man kan använda jobbmailen...