måndag, mars 05, 2007

Frösådderna fortsätter

En anledning till att jag inte skriver så mycket om mina frösådder i år är att jag skriver om dem i min nya trädgårdsbok!I fredags 2 mars sådde jag:

Blodtopp, två godislådor ca 30 frön. Inne ett dygn, sen flyttade jag ut lådorna och de får vara ute resten av våren.
Plan: T ex som vippor i stora perennarabatten på baksidan.

Rudbeckia 'White Swan', två godislådor ca 18 frön. Inne ett dygn, sen flyttade jag ut lådorna och de får vara ute resten av våren.
Plan: T ex sensommarblomning i slänten.

Rudbeckia 'Magnus', en godislåda. Inne ett dygn, sen flyttade jag ut lådan och den får vara ute resten av våren.
Plan: T ex sensommarblomning i slänten.

Igår 4 mars sådde jag:
Rudbeckia 'Magnus', två godislådor till. Ska flytta ut dem ikväll.

Heuchera 'Emperors New Clothes', två godislådor. Låt gro i rumstemperatur, flytta sen ner till källaren och driv upp dem inne.
Plan: Kantväxt och marktäckare kring buskar och i skugga.

Rosenskära 'Double Click', tre godislådor. Låt gro i rumstemperatur, flytta sen ner till källaren och driv upp dem inne.
Plan: Ger höjd och färg i rosrabatterna. Jag sådde den ju i fjol och den var så flitig på att blomma!Hur går det för mina andra sådder?

Jätteverbenan har inte grott, men jag läste att de kan behöva kylas tre gånger innan de gror. Så i helgen flyttade jag ut dem på nytt! Håll tummarna.

Nävan. Ytterligare ett frö hann gro innan lådan skulle ut i kylan. Nu är det bara ett frö kvar som ska gro, men nu är lådan ute så det dröjer ett tag för den. De som är i källaren mår hyfsat, en har fått fina hjärtbad, men en hann bli alldeles lång och gänglig innan jag flyttade ner den. Jag såg på blomexperten i morgon-TV att man kan "skola ner" för långa plantor. Man liksom dränker grodden i en större kruka. Får testa det sen.

Salvian. Inga fler fröer grodde, så jag testade att köra ut dem i kylan nu i helgen. Det är gamla frön så de kanske är lite kinkiga. Experiment på hög nivå! De grodda fröerna i källaren växer långsamt och en har också dött.

Petunia, Stockros, Palettblad och Pelargon växer fint i källaren. Snart dags att skola om pelargoner och stockros.

Stjärnflockan är ute och den händer det ju inte mycket med.

Idag den femte mars blev det vår i Göteborg. Våren invigdes med hällande regn. Jajja.

8 kommentarer:

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Wow! Du tar andan ur mig med ditt trädgårdsflit! Måste få titta i din anteckningsbok någon gång, vad fint med egna illustrationer.

Lindas trädgårdsblogg sa...

karin: Du visade ju din anteckningsbok :-)

Anonym sa...

Jag satte också salvia.. och den grodde.. men nu står den still.. får väl lugna mig lite.. vilken fin blombok du har och för anteckningar i!!!/åsa

Anonym sa...

Blodtopp - den är jättefin! Perenn läste jag, den hamnar på listan till nästa år sådd! Vad har du tänkt ha för samplantering till den? Ja, något vårväder kan man väl inte säga att vi hade idag - brrrr, skönt att vara på insidan. Jag sitter och klipper till lappar till mitt syprojekt, tänt ett ljus och en kopp The. =)

Anonym sa...

Hej du! Fin bok! Jag skriver på små papper där jag fäster påsen. Intelika fint men det fungerar.

Är det våren alltså som öser ner ute? Då är det ok med regnet för min del!

Karin sa...

Jag har också en sådan där bok för planering och frösådder. Jag blev nyfiken på heucheran, är det någon mörkbladig sort du har sått!?

Anonym sa...

Vad duktig du är att så. Jag får rejält dåligt samvete. jag har sått INGENTING.... jag får lätta på plånboken och köpa småplantor på Rångedala istället...

Du är utmanad i min blogg.

Anonym sa...

Hej!

Vad mycket du hunnit så! Själv har jag inte kommit igång med sådd än. Får bli nåt annat år när jag har mer tid. ;-)
Lite sommarblommor kanske det blir i år. Och något ätbart.
Länkade till dig från min nystartade Trädgårdsblogg. Gillar att kika in hos andras trädgårdar och få inspiration.